آیا می توان به جای رادیاتور، فن کویل نصب کرد؟

آیا می توان به جای رادیاتور، فن کویل نصب کرد؟

۱۸ دی ۱۳۹۲

فن‌کویل نسبت به رادياتور به لحاظ صرفه جويی در فضا، چرخه مجدد گرمايش برتري‌هايی دارد.

مقدمه

فن کویل می‌تواند در خيلي اوقات بجاي رادياتور استفاده شود. تامین گرمایش محل یکی از مهم ترین چالش‌هایی است که امروزه در فصل زمستان با آن مواجه هستیم.

تامین گرمایش بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی و با استفاده از فن‌کویل

امروزه استفاده از سوخت‌های فسیلی منسوخ شده و شما می‌توانید با سایر منابع انرژی، گرمایش محل خود را تامین کنید. شما می‌توانید با انرژی خورشیدی ، گرمایش محل خود را تامین کنید. در سیستم فن کویل با روش هیدورنیک می‌توان گرمایش یا سرمایش محل را تامین کرد. با فن‌کویل می‌توان خیلی راحت‌تر، گرمایش محیط را تامین کرد. می‌توان با لوله‌کشی هیدرونیک جداگانه، سرمایش و گرمایش محل را تامین کرد.

لوله‌کشی دو و چهار لوله فن‌کویل برای تامین گرمایش محل

با این روش می‌توان، گرمایش محل را به بهترین شکل ممکن تامین کرد. اگرچه این سیستم لوله‌کشی مزایا و معایبی دارد ولی با این وجود می‌توان گرمایش محل را تامین کرد.

انواع فن کویل به لحاظ موقعیت نصب

انواع فن‌کویل به لحاظ موقعیت نصب

سیستم لوله‌کشی دو لوله

هزینه و زمان این نوع لوله‌کشی در مقایسه با چهار لوله دو برابر کمتر است. این نوع سیستم کوچک‌تر بوده و فضای کمتری را اشغال می‌کند. اتصالات و شیرآلات در این نوع لوله‌کشی دو برابر کمتر است. مهم ترین محدودیت این نوع لوله‌کشی عدم انعطاف‌پذیری است. تمامی لوله کشی ها از ساختمان عبور کرده و به دیگ بخار متصل شده و ساختمان را گرم می‌کند. البته استفاده همزمان از سیستم گرمایش و سرمایش در فن‌کویل امکان پذیر نیست.

سیستم دو لوله‌ای فن‌کویل برای مناطق گرمسیری مناسب است و می‌توان ساختمان را راحت‌تر، گرم کرد. می‌توان برای گرمایش بیشتر، لوله سرد را حذف کرد تا گرمای لازم برای ساختمان بیشتر باشد. با این توضیحات متوجه می‌شوید که شما با سیستم متفاوتی مواجه هستید.

انواع فن کویل

انواع فن کویل

سیستم لوله کشی چهار لوله فن‌کویل

این نوع لوله‌کشی در مقایسه با روش ذکر شده در پاراگراف‌های بالا، گران‌تر بوده و فضای بسیار بیشتری را اشغال می‌کند. اتصالات و سوپاپ‌ها این روش لوله کشی نسبت به دو لوله دو برابر بیش‌تر است. در این سیستم می‌توان گرمایش و سرمایش را همزمان انجام داد و این چنین ظرفیتی در این سیستم ایجاد شده است. لوله کشی‌‌های این روش به گونه‌ای ایجاد شده که می‌توان همزمان گرمایش و سرمایش را تامین کرد و سیستم می‌تواند جواب‌گوی کلیه نیازها و الزامات شما باشد.

سیستم دو لوله در مقایسه با چهار لوله منعطف نبوده و نمی‌توان همزمان سرمایش و گرمایش را تامین کرد ولی در سیستم چهار لوله می‌توان اتاق یا سالن به خصوصی را در ساختمان گرم یا سرد نگه داشت و این تضادهای دمایی به ساختار آن آسیبی وارد نمی‌کند.

فن کویل چهار لوله

فن کویل چهار لوله

بروز رسانی سیستم چهار لوله فن‌کویل و صرفه جویی در مصرف انرژی

شما می‌توانید با بروز رسانی سیستم چهار لوله، هزینه کمتری را برای مصرف انرژی در تهران و مراکز استان‌ها و اصلا هر شهری که زندگی می‌کنید پرداخت کنید. در صورتی که ساختمانی به چیلر و دیگ بخار مجهز باشد، بالا بودن قبض گاز مصرفی منطقی است. ممیزی مصرف انرژی بهترین راه برای شناسایی میزان مصرف شما است.

پمپ‌های حرارتی منبع آب، بهترین ویژگی سیستم هیدرونیک

شما با سیستم چهار لوله می‌توانید در سیستم گرمایش با سیستم آب، گرمایش ساختمان را به بهترین شکل ممکن تامین کنید. این پمپ ها می توانند گرمای مناطقی از ساختمان را مشخص کرده و آب به داخل حلقه وارد می شود.

گرمایش همزمان فضاهای ساختمان امکان پذیر است و انرژی گرمایی از همان سیستم‌های پمپ های حرارتی تامین می‌شود. با تنظیم سیستم می‌توان میزان سرمایش و گرمایش را متعادل کرد و در نتیجه بهره‌وری سیستم بالا خواهد بود و اصلا لازم نیست که دیگ بخار و چیلر همزمان کار کنند. چيلر سيستم برای تامين سرمايش و ديگ بخار براي گرمايش كار می كنند. استفاده از ديگ بخار و چيلرهايي با بهره‌وري بالا موجب خواهد شد كه شما بتوانيد در هزينه‌های عملياتی خود صرفه‌جويی كنيد، ولی توجه كنيد كه تجهيزاتی با كارايی بالا را خريداری كنيد.

دیگ‌های بخار گاز یا روغن از بهره‌وری سالانه استفاده از سوخت (AFUE) استفاده می‌کنند که به صورت درصد گزارش می‌شود. به عنوان مثال، یک دیگ بخار گاز با AFUE 95٪ ۹۵٪ از گرمای احتراق را به آب جاری در لوله کشی هیدرونیک می رساند.

فن کویل سقفی چهار لوله

فن‌کویل سقفی چهار لوله

نسبت بهره‌وری انرژی و نسبت يكپارچه بهره انرژی در سيستم فن‌کویل

با اين نسبت‌ها می‌توان ميزان كارايی و بهره‌وری فن کویل‌ها را نشان داد و یکی از مهم ترین عوامل برای شناسایی مدلهای مختلف بعد از تنوع و عوامل تعیین کننده فصلی استفاده می شود. نسبت بهره‌وری انرژی و نسبت یکپارچه بهره‌وری انرژی، همان نسبت بازده خنک کننده در BTU و ميزان ورودی برق به وات است.

كارآمدترين ديگ‌های بازار با ميزان بهره‌وری انرژی بالای ۹۵% بوده در حالی كه كارآمدترين چيلرها با بهره‌وری انرژی بالای ۲۰% هستند. شما همچنين می‌توانيد با پمپ‌های حرارتی زمينی به عنوان ديگ بخار استفاده كنيد. شما می‌توانيد دستگاه‌های برقی ديگ‌هاي بخار را نيز خريداری كرده و از آن ها استفاده كنيد.

ولی توجه داشته باشيد كه شرایط پمپ‌های حرارتی منبع زمينی خاص بوده و شما لازم است که کلیه شرایط پمپ‌های حرارتی را مدنظر داشته باشید. شما زمانی که سایر منابع حرارتی نا کارآمد هستند می‌توانید از این منابع حرارتی استفاده کنید. با بروز رسانی این منابع حرارتی می‌توانید فن‌کویل‌های کارآمدی داشته باشید.

گرمايش از كف فن‌کویل

روش گرمای از كف جديد بوده و لوله‌ها می‌توانند از كف سالن و ديوارها عبور كرده و محيط را گرم كنند. امروزه رادياتور نسبت به فن‌كويل كارايی و بهره‌وری بسيار پايينی دارد و به همين دليل استفاده از فن‌کویل توصيه می‌شود.

فن کویل روکار سقفی

فن کویل روکار سقفی

گرمای تجديد‌پذير فن‌کویل

فن‌کویل‌ها می‌توانند هوای سرد بيرون را به هواي گرمی تبديل كنند. برخی از برندهای فن‌كويل با صدای آرامی كار می‌كنند و كليه عملكردها با صدای آرامی صورت می‌گيرد. فن‌كويل‌ها می‌توانند ۸۰% از گرمای محل را از هوای سرد خارج تامين می‌كنند.

چرخه هميشگی گرمای فن‌کویل

ساختار فن‌کویل به گونه‌ای است كه می‌تواند هوای بیرون را گرفته و آن را به هوای گرمی تبدیل کند و این چرخه همیشگی است و هرگز قطع نمی‌شود. کمپرسور گاز را فشرده کرده و باعث افزایش دمای آن می‌شود.

مزايای تامين گرمايش محل

۱. گرمايش

فن‌کویل می‌تواند هوای سرد بيرون را به هوای گرمی تبديل كند و اين چرخه ادامه خواهد داشت.

۲. تامين آب گرم محل

شما با فن‌کویل می‌توانيد در سراسر سال، به آب گرم دسترسی داشته باشيد.

۳. امكان كنترل دستگاه فن‌کویل با موبايل

شما می‌توانيد نرم‌افزار مدل فن‌کویل خود را از اينترنت دانلود كرده و مدل دستگاه مورد نظر خود را از طريق گوشي موبايل كنترل كنيد.

ديگ بخار می‌تواند ميزان گرمای توليد شده از بخار را متراكم كند و به همين دليل شما می‌توانيد با گرمای بسيار زيادی را تجربه كنيد و البته اين گرما بارها و بارها بازيابی شده و شما در هزينه انرژی مصرفی خود صرفه جويی كنيد.

طراحی و توليد فن‌کویل براساس استانداردهاي اروپا

فن‌کویل‌های امروزی بر اساس آخرين استانداردهای اروپا ساخته می شود و به همين می توان ادعا كرد كه بر اساس آخرين فناوری‌هاي روز طراحی و تولید می‌شوند و می‌توان ادعا کرد که اکثر فن کویل‌های تولیدی و عرضه شده به بازار، کم مصرف هستند. شما می‌توانيد فن‌کویل چهار لوله را خريداری كنيد تا هم گرما و هم سرمای محل خود را در تمامی فصول تامين كنيد.

نتيجه گيری

فن‌کویل در دو نوع دو لوله و چهار لوله طراحی و توليد می‌شود و مدل چهار لوله به دليل تامين گرما و سرمايش محل در فصول سال بهترين گزينه‌ای است كه شما می‌توانيد انتخاب كرده و خريداری كنيد. فن‌کویل فن‌کویل نسبت به رادياتور به لحاظ صرفه جويی در فضا، چرخه مجدد گرمايش برتری‌هايی دارد و شما می‌توانيد فن‌کویل مورد نظر خود را از شركت فروشگاهی اورينت خريداری كنيد.