تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی

۱۷ تیر ۱۴۰۰

داکت اسپلیت از خیلی جهات به کولر گازی برتری‌هایی دارد. شما با داکت اسپلیت می‌توانید هم گرما و هم سرما را متناسب با فصول تجربه کنید.

مقدمه

داکت اسپلیت از خیلی جهات به کولر‌گازی برتری‌هایی دارد. شما با داکت اسپلیت می‌توانید هم گرما و هم سرما را متناسب با فصول تجربه کنید. البته برای تامین گرما می‌توانید از بخاری‌ها که در مدل‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شود استفاده کنید ولی داکت اسپلیت در این زمینه برتری‌هایی دارد که کمتر کسی می‌تواند آن را نادیده بگیرد.

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی

یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت

تفاوت سرمایش داکت اسپلیت و کولر گازی

کولر گازی به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند سرمایش یک اتاق را تامین کند و در نتیجه انرژی کمتری مصرف خواهد شد و به همین دلیل قیمت آن‌ها هم پایین بوده و شما می‌توانید به راحتی آن را خریداری کنید ولی برای ایجاد داکت اسپلیت لازم است که در ابتدا، مقدمات آن را فراهم کرده و بعد آن را خریداری کنید. در سیستم داکت شما می‌توانید با ترموستات، میزان سرمایش را کنترل کنید.

از آن جایی که در هر اتاقی‌، داکت نصب شده بنابراین همه اتاق‌ها و سالن‌های شما، به یک میزان خنک خواهند شد که به اصطلاح فنی، منطقه بندی نامیده شده و این عامل در مقایسه با کولر گازی، برتری‌هایی دارد که هیچ کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. در صورتی که در حال حاضر ساختمان منزل یا محل کار خود را آماده می‌کنید توصیه می‌کنیم که در هر اتاق، از این سیستم استفاده کنید.

حفظ زیبایی محل توسط داکت اسپلیت

حفظ زیبایی محل توسط داکت اسپلیت

محل نصب داکت اسپلیت و کولر گازی

می‌توانید کولر گازی را در هر اتاقی که بخواهید نصب کنید. به راحتی می‌توانید آن را روی دیوار نصب کرده و از آن استفاده نمایید. از آن جایی که روکار نصب می‌شوند، تعمیر و تعویض قطعه به راحتی انجام می‌شود، ولی در داکت اسپلیت جریان به نحو دیگری است و اگر آن را توکار کرده باشید لازم است که نسبت به نگهداری آن بیشتر دقت کنید تا بتوانید در بلندمدت از آن استفاده کنید.

دستگاه های جانبی داکت اسپلیت

دستگاه‌های جانبی داکت اسپلیت

گرمایش داکت اسپلیت و برتری به کولر گازی

زمانی که دوست داشته باشید که از کولر گازی استفاده کنید لازم است که برای گرمایش محل خود چاره‌ای دیگر بیندیشید، شما با داکت اسپلیت می‌توانید به عنوان یک سیستم مرکزی استفاده کرده و کل محل را به راحتی گرم کنید. داکت از دو دستگاه جداگانه داخلی و خارجی تشکیل شده و دستگاه داخلی نسبت به خارجی از مانور کمتری برخوردار بوده و در زیر شیروانی نصب می‌شود.
داکت اسپلیت توکار به زیبایی محل لطمه‌ای وارد نمی‌کند و از آن جایی در داخل سقف قرار می‌گیرند، دوام بیشتری خواهند داشت. شما با این چنین سیستمی می‌توانید گرما و سرما را در فصول مناسب خود تجربه کنید.

دستگاه های جانبی داکت اسپلیت توکار

دستگاه‌های جانبی داکت اسپلیت توکار

هزینه نصب و نگهداری داکت اسپلیت و کولرگازی

اگر بخواهیم که هزینه نصب این دو دستگاه را باهم مقایسه کنیم، متوجه خواهید شد که هزینه نصب و نگهداری داکت نسبت به کولر گازی بسیار بالا است و شما لازم است که هزینه تخریب سقف را که یک کار عمرانی و ساخت و ساز است را مدنظر داشته باشید. البته امروزه اکثر پیمانکاران ساختمانی قبل از سفت کاری ساختمان، نوع و محل دستگاه‌های تاسیساتی گرمایشی و سرمایشی را مشخص کرده و آن‌ها را نصب می‌کنند.

در خیلی از مواقع هم که امروزه هم متداول است که خریدار، یک واحد آپارتمان یا مستقلی را خریداری کرده و نصب دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی را عهده‌دار خواهد شد و پیمانکاران مانند دوران قبل نسبت به نصب این نوع دستگاه‌ها، تعهدی ندارند.

خنک سازی و گرمایش یکسان محل با داکت اسپلیت

میزان هزینه مصرفی انرژی داکت نسبت به کولر گازی بسیار بالا است و در خیلی از مواقع اجاره کنندگان منزل ترجیح می‌دهند که آن را خاموش کنند. البته سیستم داکت‌، راه‌حل دائمی برای تامین سرمایش و گرمایش محل است و شما می‌توانید مادام العمر از این سیستم استفاده کنید. هزینه لوله کشی کولر گازی یکی از هزینه‌های نصب آن بوده و البته در مقایسه با داکت، پایین است. شما می‌توانید چندین اتاق را با این سیستم، همزمان خنک کنید.

هزینه نصب کولر گازی نسبت به داکت بسیار پایین بوده و شما می‌توانید با کمترین هزینه این سیستم را راه اندازی کنید. ولی در داکت لازم است که مساحت خیلی زیادی را تخریب کنید تا داکت به راحتی نصب شود. هزینه نصب سیستم داکت نسبت به کولر گازی، سه یا چهار برابر است و به موازات آن نگهداری این چنین سیستمی هم بالا خواهد بود. بسیاری از صاحب خانه‌ها، نصب داکت در منزل را نوعی سرمایه گذاری بلندمدت قلمداد می‌کنند.

هزینه بالای نصب داکت اسپلیت

هزینه بالای نصب داکت اسپلیت

پایداری داکت اسپلیت و کولر گازی

در صورتی که در محل خود، فضای کافی برای نصب داکت را نداشته باشید بهتر است که کولر گازی را نصب کنید. دستگاه‌های کولر گازی نسبت به داکت‌، پر سر و صدا هستند در حالی که داکت این گونه نیست به خصوص اگر توکار باشد شما هیچ سر و صدایی را احساس نخواهید کرد. سیستم داکت، زیبایی محل شما را حفظ خواهد کرد.

عملکرد بالای داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی

عملکرد بالای داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی

مقایسه عملکرد داکت اسپلیت و کولر گازی

هر دو دستگاه مزایا و معایبی دارند. شما می‌توانید بنا به سلیقه خود هر کدام را خواستید انتخاب کرده و استفاده کنید. در صورتی که تعداد اتاق‌های محل شما بیشتر باشد در این صورت توصیه می‌کنیم که از سیستم داکت استفاده کنید و اگر بودجه کمی در اختیار داشته باشید می‌توانید به سراغ سیستم کولر گازی بروید که هزینه کمی دارد.

در صورتی که دوست داشته باشید که فقط یک اتاق را خنک نگه دارید توصیه می‌کنیم که از کولر‌گازی استفاده کنید ولی اگر نسبت به خنک سازی کل محل، حساسیت داشته باشید، می‌توانید از سیستم داکت استفاده کنید که قدرت این دستگاه نسبت به کولر گازی از خیلی جهات بالاتر است و می‌تواند به نوعی نیازها و الزامات شما را برآورده کند.

کولر گازی در مقایسه با داکت، عملکرد بسیار پایینی دارد و فقط می‌تواند بخش محدودی را خنک کند ولی داکت می‌تواند کل محل را پوشش دهد و تنها هزینه شما‌، هزینه تخریب سقف خواهد بود. در صورتی که برای مدت زمان طولانی در آن محل خواهید بود توصیه می‌کنیم که نسبت به انجام این کار هیچ تردیدی را به خود راه ندهید.

قدرت بالای داکت اسپلیت نسبت کولر گازی

قدرت بالای داکت اسپلیت نسبت کولر گازی

انتخاب مناسب بین داکت اسپلیت و کولر گازی

همیشه بین انتخاب بهترین دستگاه، اکثر افراد به تردیدهایی دچار می‌شوند که می‌توان به سادگی این مشکلات را حل کرد. در ابتدا لازم است که شما مساحت محل خود را برآورده کنید. اگر لازم است که مساحت کوچکی را خنک کنید در این صورت به سراغ کولر گازی بروید و در صورتی مساحت محل شما خیلی بزرگ است و تامین سرمایش و گرمایش آن کار دشواری است، توصیه می‌کنیم که از سیستم داکت اسپلیت استفاده کنید که قدرت خنک سازی آن به کولر گازی بیشتر بوده و شما می‌توانید در مدت زمان اندکی به این هدف دست بیابید.

پوشش کلی محل توسط داکت اسپلیت

پوشش کلی محل توسط داکت اسپلیت

اگر بودجه کافی داشته باشید می‌توانید محل خود را به راحتی آن را با سیستم داکت خنک کنید. سیستم داکت از خیلی جهات به کولر گازی برتری‌هایی دارد و توصیه می‌کنیم در صورتی که بودجه کافی داشته باشید، در محل خود، سیستم داکت را نصب کرده و از تمامی مزایای آن استفاده کنید. خنک سازی یکسان، اولین مزیتی است که آن را احساس خواهید کرد.

نتیجه گیری

داکت اسپلیت از خیلی جهات به کولر گازی برتری‌هایی دارد و سرمایش و گرمایش یکسان، حفظ زیبایی محل، امکان تامین گرمایش محل در فصل زمستان، صرفه جویی در مصرف انرژی‌، سازگاری با محیط زیست، امکان نصب جداگانه یونیت‌های داخلی و خارجی، مهم‌ترین مزایای آن به شمار می‌رود.