تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان

تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان

۲۲ مرداد ۱۳۹۴

داکت اسپلیت یکی از دستگاه های سرمایشی که می تواند دمایی در حدود 20 – 30 درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 20 – 60% برای انسان تامین کند.

مقدمه

با تنظیم داکت اسپلیت می‌توان امیدوار بود که تابستان خنکی را سپری کنیم. شما می‌توانید با داکت اسپلیت، تابستان خنکی را سپری کرده و در عين حال مصرف برق شما هم پايين باشد. با تنظیم داکت اسپلیت، در تابستان، هوای خنکی بیشتری را دریافت کنید

مقایسه کولر گازی و داکت اسپلیت

هزینه نصب و نگهداری کولر گازی بسیار بالا است و به همین دلیل شما می توانید با داکت اسپلیت، تابستان خنکی را سپری کنید. کولر گازی می‌تواند دما را بین ۲۲ و ۲۴ درجه سانتیگراد خنک کند. ولی داکت اسپلیت می‌تواند دمای اتاق را به بهترین شکل ممکن خنک کند. زمانی که دمای بیرون در حدود ۳۶ درجه سانتیگراد باشد. داکت اسپلیت می‌تواند دمای داخل منزل یا محل کار شما را در حدود ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتیگراد خنک کند و این بهترین دمایی است که داکت اسپلیت می‌تواند محل شما را به بهترین وجهی خنک کند.

تعداد بیشتر داکت اسپلیت و خنکی بهتر و بیشتر

هر چه، تعداد داکت اسپلیت‌های شما بیشتر باشد به همان اندازه خنکی بیشتری را تجربه خواهید کرد. شما بهتر است كه قبل از فصل تابستان، داکت اسپلیت خود را تنظيم كنيد.

تنظیم داکت اسپلیت

داکت اسپلیت محل خود را متناسب با شرایط خود تنظیم کنید

مراحل آماده سازي داکت اسپلیت برای تابستان

• در ابتدا، دمای تمامی اتاق‌ها را اندازه بگيريد.

• تمامي كانال‌های داکت اسپلیت‌های اتاق‌ها را باز كرده و دمای ترموستات را روی ۲۰ درجه سانتیگراد تنظيم كنيد.

• بعد از ۳۰ دقيقه ، دوباره دمای اتاق‌ها را بررسي كنيد.

• به محض تنظيم شدن، نشانگر ترموستات را روي S براي تابستان و W برای زمستان تنظيم كنيد. تا برای سال‌های بعدی آماده باشد.

نظافت کانال داکت اسپلیت

نظافت و تمیزی کانال داکت باعث خواهد شد تا هوای سرد به راحتی جریان داشته باشد. توصيه می كنيم كه اين كار را قبل از شروع تابستان انجام دهید تا میزان خنکی هوا در این فصل نسبت به سال قبل بیشتر باشد. سیستم‌های تهویه مطبوع، روشنایی و تهویه تقریباً ۵۰٪ از کل مصرف برق ساختمان را تشکیل می‌دهند. به طور خاص‌، سیستم‌های تهویه مطبوع دارای اهمیت قابل توجهی هستند.

مصرف انرژی عامل تعیین کننده در تنظیم داکت اسپلیت برای فصل تابستان

مکانیسم‌های کنترل صرفه‌جویی انرژی برای سیستم‌های تهویه مطبوع بسیار مهم است. سیستم‌های تهویه مطبوع در یک ساختمان انبوه به طور معمول متمرکز بوده و شامل دستگاه‌های فن‌کویل (FCU) در هر قسمت از ساختمان و سیستم آب سرد در موتورخانه است. سیستم آب سرد را به سیم پیچ‌های خنک کننده فن‌کویل‌ها می‌رساند و آب موجود در سیم پیچ‌ها به هوای سرد تبدیل می‌شود که در هر قسمت از ساختمان توزیع می‌شود. به طور کلی، به دلیل تغییر فصل، سیستم‌های فن کویل مبتنی بر آب بر اساس حداکثر گرما در تابستان طراحی می‌شوند.

تنظیم داکت اسپلیت قبل از شروع تابستان

تنظیم داکت اسپلیت قبل از شروع تابستان، ضروری است

آسایش حرارتی عامل مهمی است که در کنترل سیستم‌های گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) تأثیر دارد زیرا میزان راحتی حرارتی کاربر عامل مستقیم در کنترل سیستم HVAC است. بنابراین، کنترل موثر دمای راحتی حرارتی داخلی به حفظ محیط زیست و کاهش اتلاف انرژی فن کویل کمک می‌کند.

یک استراتژی کنترل بهینه سازی برای تعادل بین مصرف انرژی HVAC و راحتی حرارتی داخل خانه ارزشمند است. احساس راحتی انسان با شش عامل ارتباط مستقیم دارد: چهار متغیر فیزیکی، از جمله دمای هوا، میانگین دمای تابشی، سرعت و رطوبت هوا و دو متغیر شخصی، از جمله میزان متابولیسم و عایق لباس.

تنظیمات دمای پویا داکت اسپلیت در فصل تابستان

فن‌كويل هوای سرد تولید شده توسط سیستم آب سرد را به داخل اتاق‌ها، سالن ها وارد مي‌كند. در چنین وضعیتی، كاربر می‌تواند با تنظیم کردن فن کویل، هوای خنک بیشتری را تجربه کند.

تنظیمات داکت اسپلیت در فصل تابستان

سردی بیش از حد باعث خواهد شد تا کاربر حتی در هوای گرم تابستان نیز چندان احساس راحتی نکند. برای میزان دما، استانداردی مشخص شده است. لازم است کاربر، دستگاه را از هر نظر تنظیم کند تا هوای خنک همیشه جریان داشته باشد. گرمای و سرمای بیش از حد در هر محلی، کارایی و عملکرد انسان را کاهش می‌دهد.

دمای هوا بین ۲۳ و ۲۶ درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی ۲۰% و ۶۰% نشانگر هواي خنكي است كه انسان با اين دما احساس آسايش و رفاه مي‌كند. دمای بين ۲۰ تا ۳۰ درجه، دمای راحتی انسان است و کاهش و افزایش دما بیش از این حد موجب کاهش کارایی و عملکرد انسان می شود.

تنظیم داکت اسپلیت در تابستان

تنظیم داکت اسپلیت باعث خواهد شد تا تابستان بیاد ماندنی را تجربه کنید

تخمین حرارت خنثی بر اساس میانگین دمای خشک ماهانه داکت اسپلیت

داکت اسپلیت را می‌توان به گونه اي تنظيم كرد كه ميزان مصرف برق كمتری داشته باشيم. البته همه دستگاه های تهويه مطبوع، برق بسيار زيادی را مصرف می‌كنند ولی زماني كه دستگاه، درست و مناسب تنظيم شده باشد در اين صورت، انرژی كمتری را مصرف خواهيم كرد. در فصل تابستان، ميزان مصرف آب هم افزايش خواهد يافت، لازم است كه دستگاه را در اندازه مناسب انتخاب كنيد تا از مصرف بی‌رويه آب و برق اجتناب شود. تابستان ايران از ماه آخر بهار شروع شده و تا آخر مرداد ادامه دارد و به همين دليل با برنامه ريزی می‌توان به هدف دمایی خود دست یافت.

هر چقدر که دستگاه درست و مناسب تنظیم شده باشد به همان اندازه برق کمتری مصرف خواهد شد. فن کویل دستگاهی است که با تبادل جریان آب و هوا، می‌تواند یک واحد آپارتمانی را به راحتی خنک کند. این چنین سیستمی برای فصل تابستان موثر بوده و مشخص است که می‌توانید ۵۴.۹% در مصرف برق خود صرفه‌جویی کنید. این چنین سیستمی در مقایسه با سیستم‌های دیگر سرمایشی در میزان مصرف برق، ۱۵.۶% صرفه‌جویی می‌کنند و به همین دلیل بهتر است که برای ماه‌های اوج گرما، از این چنین دستگاهی استفاده کنیم.

داکت اسپلیت توکار در مقایسه با سیستم روکار مزایای بسیار زیادی دارد. صرفه جویی در مکان و امکان تهویه مطبوع در تمامی جهات از جمله مزایای شناخته شده آن است و توصیه می‌کنیم که برای صرفه جویی در مصرف انرژی از توصیه‌های مهندسان شرکت اورینت نیز استفاده کنید. متخصصین و مهندسان شرکت اورینت می توانند در این مورد تجربیات و تخصص خود را با شما به اشتراک بگذارند.

شما می‌توانید در مدت ۳۰ دقیقه، میزان هوای خنکی که به اتاق‌ها وارد می شود را اندازه گیری کرده و در صورت کمتر یا بیشتر بودن از استاندارد مشخص شده، دوباره دستگاه را تنظیم کنید. شما می‌توانید از الگوی مشخصی برای این کار استفاده کنید ولی گاهی اوقات می‌توانید از استانداردهای جهانی هم در این زمینه استفاده کنید که اکثر کاربران نیز در همه دنیا از این روش استفاده می‌کنند. سرعت و دمای هوای سرد فن کویل براساس عوامل مختلفی سنجیده می‌شود و بهتر است که نصاب ماهری دستگاه را نصب کند تا در فصل تابستان، هیچ مشکلی نداشته باشید.

نتیجه گیری

دستگاه داکت اسپلیت توکار یکی از شناخته شده‎‌ترین تاسیسات سرمایشی است که شما می‌توانید با تنظیم دقیق، در تابستان هوای خنکی را تجربه کنید. اگر دستگاه را به درستی تنظیم کرده باشید در این صورت هوای خنک شما در حدود ۲۳ و ۲۶ درجه سانتیگراد خواهد بود و میزان رطوبت هوا نیز متناسب با این مقدار دما خواهد بود. شما می توانید در عین داشتن هوای خنک، در میزان مصرف برق هم صرفه جویی کنید.

تنظیم درست دستگاه به شما کمک می‌کند تا برق کمتری را تجربه کنید. در صورتی که دستگاه داکت اسپلیت را به درستی تنظیم نکنید، طی ماه‌های خرداد تا مرداد، مصرف برق شما بالا خواهد بود.
راندمان عملکرد سیستم داکت اسپلیت آب سرد هنگام کار سیستم با ظرفیت کامل، نشان می‌دهد که می‌توان در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی کرد. مصرف انرژی در هر میزان هوای خنک تقریباً ۱۵.۶٪ کاهش یافت. شما می‌توانيد با برنامه‌ريزی درست و مناسب، در فصل تابستان، هوای خنكی را تجربه كرده و در عين حال، مصرف برق شما هم كم باشد.