تنظیم چیلر برای زمستان

تنظیم چیلر برای زمستان

۲۵ دی ۱۳۹۶

نگهداری چیلر در فصل زمستان، یکی از ضروریات مالک ساختمان در زمستان است. ماده ضد یخ اتیلن گلیکول موادب برای جلوگیری از یخ زدگی است.

مقدمه

تنظیم چیلر برای فصل زمستان، یکی از ضروریات محل است که توصیه می‌کنیم به انجام برسد. سردی فصل زمستان موجب خواهد شد که آب در لوله‌ها منجمد شده و جریان نداشته باشد. تصور عموم این است که با خنک شدن هوا، باکتری لژیونلا در آب بیشتر خواهد شد. ولی این قضیه به دور از واقعیت است. انجام اقدامات بهداشتی لازم و ضروری است. ما در این مقاله مهم‌ترین نکات نگهداری چیلر در فصل زمستان را گوشزد خواهیم کرد تا در ضمن از گسترش باکتری لژیونلا در فصل زمستان جلوگیری کنیم.

چیلر هوا خنک صنعتی

چیلر هوا خنک صنعتی

عوامل مختلف برای نگهداری چیلر در زمستان

• دمای پایین برگشت آب

• حداقل و حداکثر دمای آب سرد

• نوع شیرهای نصب شده یا پیشنهادی کنترل آب سرد (شیرهای دو طرفه و سه طرفه)

• اختلاف افت فشار در لوله‌های آب سرد

• تجهیزات پیشنهادی یا نصب شده در ترمینال

چیلر آب خنک صنعتی

چیلر آب خنک صنعتی

نکات نگهداری و تنظیم چیلر در فصل زمستان

برای این که بتوانید نگهداری چیلر را در فصل زمستان به بهترین شکل ممکن انجام دهید لازم است که به نکاتی توجه کنید تا کار به بهترین شکل ممکن به انجام برسد.

به طور معمول در کشورهای خاورمیانه اکثر سیستم‌های خنک سازی در زیر سقف قرار گرفته یا به صورت روکار به سقف نصب می‌شود. آب خنک با دمایی ۴ تا ۷ درجه سانتیگراد در کل ساختمان جریان می‌یابد. دستگاه‌های خنک کننده هوا نیز به تاسیسات داخل ساختمان متصل می‌شوند. اواپراتورها در خنک سازی ساختمان نقش مهمی دارند. در صورتی که سیستم را به خوبی عایق‌بندی کرده باشید حتی در فصل زمستان هم می‌توانید در صورت ضرورت به آب سرد دسترسی داشته باشید.

مبانی سیستم آب سرد چیلر

دستگاه چیلر برای بیرون راندن گرما از محیط طراحی شده و در درجه اول به عنوان مبرد عمل می‌کند. آب خنک قبل از این که در داخل ساختمان به حرکت در بیاید، در ابتدا از طریق کویل‌های دستگاه‌های کنترل هوا در داخل ساختمان حرکت می‌کند. چیدمان کویل‌های آب در چیلرهای مختلف، متفاوت بوده و در برخی سیستم‌ها این چیدمان ساده است.

برخی از سیستم‌ها ساده بوده و آب به راحتی جریان می‌یابد. سیستم داخلی کنترل به مانند مغز عمل می‌کند و سرعت و حجم انتشار آب را تنظیم می‌کند. شما با رعایت نکاتی می‌توانید از انجماد سیستم در فصل زمستان جلوگیری کنید.

چیلر آب خنک دو طرفه صنعتی

چیلر آب خنک دو طرفه صنعتی

تنظیم میزان گلیکول

شما می‌توانید با شروع فصل زمستان در داخل لوله‌ها، از ضد یخ استفاده کنید. اتیلن گلیکول یکی از متداول‌ترین مواد ضد یخ است که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. حجم مورد استفاده در سیستم‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. البته لازم است که مقدار این ماده را در فصول پاییز و زمستان کنترل کنید. میزان خطر یخ زدگی در سیستم‌های چیلر بسیار بالا است. لازم است که به دمای ضدیخ توجه کنیم چون که ممکن است که دمای سیستم، عملکرد ضد یخ را به شدت کاهش دهد.

نگهداری فن‌کویل چیلر

فن‌های کندانسور در فصل زمستان کار نخواهند کرد. گرد و خاک و مواد آلاینده موجود در هوا به عملکرد فن‌های چیلر تاثیر خواهند گذاشت. فن کثیف موجب خواهد شد که هوا به خوبی جریان نداشته باشد و کارایی چیلر به شدت کاهش یابد. به ازای کاهش ۱۰% جریان هوا، کارایی چیلر هم ۵% کاهش خواهد داشت.

شما با تمیز کردن فن‌کندانسور می‌توانید به جریان داشتن هوا کمک کنید. فن منجمد می‌تواند مسائل ناخواسته‌ای را ایجاد کند. برخی از افراد بر این باور هستند که کویل‌های بخار در برابر انجماد مصون هستند. توجه کنید که یخ زدگی این نوع فن‌کویل می‌تواند عملکرد آن را به خطر بیندازد.

توجه و نگهداری فیلتر

فیلترهای چیلر یکی از بخش‌های مهم سیستم بوده که لازم است به آن دقت و توجه شود. آلودگی فیلترها باعث خواهد شد تا کارایی و عملکرد سیستم به مخاطره بیفتد. لوله‌ها منجمد شده و پمپ‌ها خراب می‌شود و در نهایت فاجعه‌ای بوجود می‌آید. بیوفیلم، گرد و خاک، اکسید آهن، گدازه‌های جوشکاری‌، غشا و پوسته باعث مسدود شدن روزنه‌های فیلتر خواهد شد. به همین دلیل نگهداری و نظافت فیلترهای چیلر لازم و ضروری است.

چیلر هوا خنک خانگی

چیلر هوا خنک خانگی

توجه به پوسته شدن لوله‌های چیلر

نوسان دما باعث ایجاد این مشکل می‌شود و حتما به شکستگی‌های لو‌له‌ها توجه کنید. لازم است که لوله‌ها را با توجه به شرایط فصل زمستان به دقت بررسی کنید. بخش‌های مهم سیستم چیلر را به دقت بررسی کنید و این کار را در بازه زمانی منظمی انجام دهید تا نسبت به عملکرد و کارایی سیستم اطمینان حاصل کنید.

بررسی گرمایش لوله های چیلر

بررسی جریان آب در لوله‌ها لازم و ضروری است. جلوگیری از انجماد آب در این لوله‌ها امری ضروری است و لازم است که با اقدامات فیزیکی، از انجماد آب در این لوله‌ها اجتناب شود. لازم است که از آسیب و خوردگی و پوسیدگی این لوله‌ها اجتناب شود. برق سیستم را به دقت بررسی کنید. این بخش از سیستم، آسیب‌پذیر بوده و هر گونه خسارت به این قسمت می‌تواند لطمات شدیدی را به کل سیستم وارد کند. توصیه می‌کنیم که یک مهندس برق، این کار را انجام دهد.

چیلر گلیکول

چیلر گلیکول

حفظ فشار هوای چیلر بالاتر از ۲۰۰ بار

گردش فن باعث خواهد شد تا ضمن این که از بخش از دستگاه چیلر کار می‌کند، از انجماد آن هم جلوگیری می‌کند. البته این قضیه در اکثر مواقع موثر واقع خواهد شد ولی لازم است که تدابیر دیگری هم اندیشیده شود. چرخش فن باعث خواهد شد تا دمای هوا به زیر صفر افت نکند. اگر فن دستگاه کار نمی‌کند به تدریج دمای هوای افت کرده و بخش‌هایی از دستگاه منجمد خواهد شد. البته دمیدن هوای سرد می تواند موجب کاهش فشار هوا شود.

روش دیگر استفاده از شیر بای پس است که باعث حفظ فشار در دمای سرد زمستان می‌شود. شیر بای‌پس موجب خواهد شد تا در صورت کاهش فشار، مبرد همچنان کار کند. شیر بای‌پس با هوای نیتروژن کار می‌کند. هوای نیتروژن به عدم تغییر فشار در اثر دما کمک میکند. با شیر بای‌پس می‌توانیم دریچه‌ها را باز و بسته کنیم. دریچه بای‌پس در هوای سرد، از افت فشار جلوگیری کرده و در نتیجه هوای نیتروژن به فن کندانسور جریان پیدا کرده و به مایع تبدیل خواهد شد. این تنظیمات در مناطق بسیار سرد موثر واقع می‌شوند.

دیگ بخار چیلر در زمستان با کنترل‌های معمولی گرمایش کار می‌کند. تغییر فشار مخزن انبساط، باعث پمپاژ سیستم می‌شود. سیستم چیلر با خاموش شدن دیگ بخار همچنان کار خواهد کرد و دمای آب به تدریج افت خواهد کرد. اکوستات، کاهش دما را تشخیص داده و در نهایت باعث ایمن شدن چیلر شده و پمپاژ سیستم شروع می‌شود. زمانی که جریان هوا برقرار شد، چیلر فعال شده است.

تخلیه آب سیستم چیلر در فصل زمستان

پیشگیری از انجماد آب در لوله‌ها در فصل زمستان امری کاملا ضرروی است. در خیلی از اوقات می‌توانید با مواد داوترم یا داوفراست گلیکول دمای سیستم را کنترل کنید. این سخن بدین معنی است که ماده گلیکول در کل سیستم جریان داشته باشد. در صورتی که از مبدل حرارتی استفاده می‌کنید دیگر لازم نیست که دی فراست گلیکول را به کار ببرید. از دست دادن بازده گرمایی می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به سیستم وارد کند. می‌توان آب موجود در چیلر را با شیر قطع کننده تخلیه کرد و دوباره در فصل تابستان، لوله‌ها را پر کرد تا سیستم، ساختمان و سایر مجموعه‌ها را خنک کند.

در روشی دیگر می‌توانید با دریچه‌های هوا، سیستم را تخلیه کنید. می‌توانید با باز کردن دستی دریچه‌ها، سیستم تخلیه شده و دوباره با همان روش، سیستم را پر کنید.

نتیجه گیری

نگهداری سیستم چیلر در فصل زمستان، یکی از ضروریات مالک ساختمان در فصل زمستان است. ماده ضدیخ اتیلن گلیکول یکی از شناخته شده‌ترین مواد برای جلوگیری از یخ‌زدگی چیلر است. شما می‌توانید با داوترم یا داوفراست گلیکول، سیستم چیلر را در فصل زمستان با بهترین شرایط نگهداری کنید. حفظ فشار سیستم هدف کلی بوده و شما می‌توانید با این روش‌ها، چیلر را در بهترین شرایط نگهداری کنید.