داکت اسپلیت بهتر است یا چیلر؟

داکت اسپلیت بهتر است یا چیلر؟

۳۰ آذر ۱۳۹۴

داکت اسپلیت و چیلر هر دو سیستم های سرمایشی هستند که شما می توانید متناسب با نیاز خود از آن ها استفاده کنید.

مقدمه

این که بین داکت اسپلیت و چیلر کدام را انتخاب کنیم به شرایط محیطی و مالی، سایر شرایط ما بستگی دارد. امروزه بسیاری از ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری و صنعتی با چیلر، محیط خود را خنک نگه می‌دارند. شما با چیلر می‌توانید بدون تخریب سقف نیز، محیط خود را خنک نگه دارید.

داکت اسپلیت بهتره یا چیلر؟

نصب راحت داکت اسپلیت توکار

چیلر

شما می‌توانید با چیلر محیط خود را به راحتی خنک نگه دارید. شما می‌توانید متناسب با اندازه محیط و اتاق‌ها، آن‌ها را به بهترین شکل ممکن خنک کنید. استفاده از چیلر به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. شما می‌توانید با چیلر، مساحت بزرگی را خنک کنید و فقط یک بار دستگاه مرکزی را نصب کرده و بعد از آن دستگاه شروع به کار خواهد کرد.

چیلر برای خنک سازی محیط‌های بزرگ مانند نیروگاه‌های حرارتی مناسب است و مشخص است که باید بزرگ باشد تا بتواند نیازها و الزامات یک مکان تجاری یا صنعتی را برآورده کند. آب خروجی چیلر تا دمای ۷ درجه سانتیگراد خنک شده و بعد از آن وارد فن‌کویلها شده و در نهایت هوای خنک ناشی از تبرید آب به اتاق یا سالن وارد شده و محیط را خنک می کند.

اختصاص محل جدا برای نصب دستگاه چیل

اختصاص محل جدا برای نصب دستگاه چیلر در مقایسه با داکت اسپلیت

ظرفیت

چیلرها در اندازه های ۷.۵ تا ۵۰۰ تن (۲۵ تا ۱۵۸۰ وات) طراحی و تولید می شوند. چیلرها می توانند از ۱۰ تا ۴۰۰۰ تن آب خنک را فراهم کنند. این دستگاه در مقایسه با داکت اسپیلت، قدرت سرمایش خیلی بیشتری دارد و می تواند در کمترین زمان ممکن، مساحت بزرگی را خنک کند.

نگهداری

نگهداری چیلر در مقایسه با داکت اسپلیت قدری مشکل تر است و شما لازم است که در طول هر هفته به این دستگاه رسیدگی کنید تا بتوانید سرمایش مناسبی را دریافت کنید در حالی که نگهداری داکت اسپلیت این گونه نیست و شما می توانید دستگاه مرکزی و تک تک دستگاه های نصب شده در هر اتاق را بررسی و نظارت کنید. در صورتی که دریچه ای گرفتگی داشته باشد را لازم است برطرف کنید و با انجام این کار هوای سرد دوباره در محل جریان خواهد داشت.

هزینه بسیار زیاد خریداری و نصب چیلر

هزینه بسیار زیاد خریداری و نصب چیلر در مقایسه با داکت اسپلیت

مکان

امروزه خنک سازی محل با روش های ارزان، باعث می شود که در بسیاری از هزینه های خود صرفه جویی کنید. اگر در شهری زندگی می کنید که دمای معمول زیر صفر درجه سانتیگراد است در این صورت چیلر می تواند راه حل مناسبی برای شما باشد.

امکان نصب نامحدود داکت اسپلیت

امکان نصب نامحدود داکت اسپلیت

کارایی داکت اسپلیت

با کمی دقت متوجه می شوید که چیلرها در مقایسه با داکت اسپلیت ، کارایی بالایی دارند و مقدار دمای هوای خنک به دمای آب خنکی بستگی دارد که در دستگاه جریان دارد. کاهش کمتر دما به معنی چگالش کمتر دمای آب بوده و در نتیجه کندانسور نیز کمتر کار خواهد کرد. البته کارایی دستگاه چیلر در طول روز هم مشخص می شود.

نصب

اکثر چیلرها با تمامی قسمت ها در کارخانه طراحی و تولید می شوند و به همین دلیل است که می توان ادعا کرد که هزینه نصب چیلر در مقایسه با داکت اسپیلت بسیار ارزان تر خواهد بود.

دوام و ماندگاری

با پیشرفت هایی که در صنعت تاسیسات ایجاد شده چنین برآورد می شود که می توان از چیلرهای خنک کننده با هوا بین ۱۵ – ۲۰ سال و چیلرهای آبی بین ۲۰ – ۳۰ سال استفاده کرد.

تنها دلیلی که می توان برای افزایش ماندگاری ذکر این است که چیلرهای خنک کننده هوا در داخل محیط داخلی نصب شده و کندانسور کمتر کار می کند ولی چیلرهای خنک کننده هوا در محیط بیرونی نصب شده و کندانسور با فشار بالاتری کار می کند.

صرفه جویی در مصرف آب

دسترسی به آب در انتخاب دستگاه نقش بسزایی دارد و از آن جایی که چیلرهای خنک کننده هوا به آب نیازی ندارند به همین دلیل هزینه های شما در این مورد کاهش خواهد یافت. امروزه براساس هشدارهای سازمان آب که هر ساله در فصل تابستان، نسبت به صرفه جویی در مصرف آب، برنامه هایی را تنظیم کرده و به اجرا در می آورد می توان به سادگی متوجه شد که استفاده از چیلرهای خنک کننده هوایی، گزینه مناسبی به نظر می رسد.

یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت

یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت

داکت اسپلیت

کندانسور این دستگاه ، هوای سرد را متراکم کرده و همان هوا را به دستگاه داخلی می فرستد و از طریق دریچه هایی که در سقف کار گذاشته شده خارج می شود.

نصب

شما برای استفاده از این دستگاه لازم است که سقف محل را تخریب کرده و در هر اتاق، داکت اسپلیت را نصب کنید و به همین دلیل لازم است که هزینه تخریب و نصب آن را برآورد کرده و بعد از آن این کار را انجام دهید. البته زیبایی محل نیز بسیار مهم است ولی اگر داکت اسپلیت شما توکار باشد به زیبایی محل شما لطمه ای وارد نمی کند.

در این سیستم، هوای خنک از طریق کانال هایی به هر اتاق وارد شده و محل را خنک می کند. در این سیستم؛ هوا دوباره برگشته و وارد سیستم شده و تا آخر روز در آن گردش می کند تا هوای اتاق را به حالت مطبوع نگه دارد. این هوای برگشتی از طریق پنلوم هایی وارد ساختمان شده و گردش می کند.

نصب سیستم داکت اسپلیت دو کاناال در واحد آپارتمانی

نصب سیستم داکت اسپلیت دو کاناال در واحد آپارتمانی

تقسیم بندی سیستم های داکت اسپلیت

۱. داکت اسپلیت تکی

۲. داکت اسپلیت دوتایی

تقسیم بندی سیستم های خنک کننده دوتایی

۱. سیستم یک کانال داکت اسپلیت ، حجم مشخص، سیستم تک ناحیه ای

۲. سیستم یک داکت اسپلیت حجم مشخص، سیستم چند ناحیه ای ترمینالی

۳. سیستمی با حجم متغیر هوا

سیستم یک کانال داکت اسپلیت ، حجم مشخص، سیستم تک ناحیه ای

در سیستم تک کانال، هوای سرد در داخل ساختمان جریان می یابد. حجم مشخصی از هوا در محل جریان می یابد. شما می توانید دما و رطوبت محل را کنترل کنید. شما می توانید با ترموستات دمای محل را کنترل کرده و آن را کم یا زیاد کنید. ممکن است که در ساختمان شما، چندین اتاق وجود داشته باشد.
سیستم یک داکت اسپلیت ، حجم مشخص، سیستم چند ناحیه ای ترمینالی

در این نوع سیستم، جریان ثابت هوا از طریق یک سیستم مشترک، در ساختمان توزیع می شود. هوای بیرون با هوای چرخشی مجدد دوباره ترکیب و مخلوط می شود.

مزایای سیستم یک کانال داکت اسپلیت ، حجم مشخص، سیستم تک ناحیه ای

۱. سیستم تک کانال داکت کاملا ساده بوده و در مقایسه با سایر سیستم ها، پیچیدگی های خاصی ندارد.

۲. این نوع سیستم ها، اساسی و اصلی بوده و کل ساختمان و محل با این نوع دستگاه خنک می شود.

۳. این سیستم کاملا مقرون به صرفه بوده و بنابراین اکثر مدیران ساختمان ترجیح می دهند که با ارزان ترین روش، هوای خنک را در داخل ساختمان استفاده کنند.

یونیت داخلی، کندانسور، ترموستات و کابل داکت اسپلیت

یونیت داخلی، کندانسور، ترموستات و کابل داکت اسپلیت

مزایای سیستم یک داکت اسپلیت، حجم مشخص، سیستم چند ناحیه ای ترمینالی

۱. مانند سیستم قبلی بوده ولی در این شما می توانید مساحت خیلی بزرگ تری را پوشش دهید.

۲. در این سیستم، فقط سازه تغییر می کند و در نتیجه شما می توانید با ارزان ترین روش، محل خود را خنک کنید.

محل های استفاده کننده از هر دو سیستم داکت اسپلیت

سیستم داکت به قدری راحت نصب می شود که می توان آن را در محل خود نصب کرده و از آن استفاده کنید ولی در کل سوپر مارکت ها، فرودگاه ها ، ساختمان های اداری و تجاری و صنعتی می توانند از این سیستم به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

مقایسه عملکرد داکت اسپلیت و چیلر

البته اندازه هر دو دستگاه نسبت به هم متفاوت است و شما می توانید متناسب با اندازه ساختمان و اتاق ها، داکت اسپلیت را نصب کنید. تعداد اتاق های ساختمان عامل بازدارنده ای نیست و می توانید برای هر اتاق ، داکت جداگانه ای را نصب کنید. شما می توانید با دستگاه های داکت اسپلیت کل ساختمان را به راحتی خنک کنید. در چیلر با هوای ساختمان با هوای خنک ناشی از تبرید آب خنک می شود ولی در داکت اسپلیت، هوای محل با هوای خنک متراکم شده، خنک می شود. در چیلر، آب سرد وارد فن کویل شده و در واقع هوای گرم محل، به واسطه هوای خنک ناشی از آب سرد از بین می رود.

نتیجه گیری

داکت اسپلیت و چیلر هر دو سیستم های سرمایشی هستند که شما می توانید متناسب با نیاز خود از آن ها استفاده کنید. داکت به دو سیستم تک یا دو کانال تقسیم می شود و می توان با این دستگاه یک منطقه یا چندین منطقه را پوشش داد. چیلر دستگاه سرمایشی بزرگی است که در بیشتر اوقات برای کاربری های صنعتی می توان از آن استفاده کرد.