داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی؟

داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی؟

۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی به صرفه‌تر است ولی هزینه نصب و نگهداری آن عامل بازدارنده خواهد بود.

مقدمه

داکت اسپلیت و کولرگازی چه تفاوت‌هایی نسبت به هم دارند؟ هر چقدر که این دو دستگاه تاسیساتی را بهتر بشناسیم بهتر می‌توانیم موقع خرید آگاهانه تصمیم بگیریم.

امروزه تهویه مطبوع محل برای‌ما، مهم است و به همین دلیل ترجیح می‌دهیم که با بهترین وسیله ممکن محل خود را خنک کرده تا بتوانیم به مدت زمان زیادی کار کرده یا زندگی کنیم. سیستم‌های تهویه مطبوع چندین سال است که وجود دارند و امروزه بازهم از آن‌ها استفاده می‌شود. برخی سیستم‌ها، علی‌رغم اندازه بزرگ خود، مقرون به صرفه بوده و انرژی کمتری را مصرف می‌کنند. چیلرها این گونه بوده و می‌توانند محیط را به سرعت خنک کنند.

کولر گازی

همانطوری که از اسم دستگاه مشخص است، کولر گازی‌، محل را متناسب با ظرفیت خود سرد می‌کند. همچنین می‌تواند رطوبت محل را از بین ببرد. در اصل کندانسور کولر گازی این کار را انجام می‌دهد و گرما به هوا یا آب منتقل شده و در نهایت از دستگاه خارج می‌شود.

امروزه در اکثر دستگاه‌های خنک کننده، آب عامل مبرد است. هوای از کویل که با آب سرد خنک شده عبور می‌کند و در نهایت گرما از هوا به آب سرد منتقل می‌شود. آب سرد همچنان در گردش خواهد بود و امروزه در اکثر شرکت‌ها و ادارات با این نوع سیستم، هوا را خنک می‌کنند.

نحوه کار کولرگازی امروزه کاملا مشخص شده و حتی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این دستگاه تاسیساتی، انرژی بسیار زیادی را مصرف می‌کند و به عبارت ساده‌تر، مقرون به صرفه نیست.

برخی فن‌کویل‌ها مانند کولرگازی بوده و می‌توانند هم محیط را خنک و گرم کنند. کولرهای گازی، هوا گرم را خنک می‌کنند. چیلرها مشابه کولرهای گازی، با کندانسوری که دارند می‌توانند گرما را گرفته و حتی گاهی اوقات به عنوان رطوبت ساز عمل می‌کنند.

سیستم خنک‌کنندگی کولر گازی بسیار متفاوت‌تر از داکت اسپلیت است و کندانسوری در خارج از محیط داخلی قرار دارد که هوا را فشرده می‌کند. هر دو دستگاه با لوله کشی بهم متصل هستند. شما می‌توانید دمای هر اتاق را به طور جداگانه کنترل کنید.

مخفی ماندن داکت اسپلیت در ایجاد زیبایی منزل

مخفی ماندن داکت اسپلیت در ایجاد زیبایی منزل

داکت اسپلیت

در روش داکت اسپلیت شما ناچارید که فضای سقف محل را کانال کشی کنید تا بتوانید همه اتاق‌ها را خنک نگه دارید و سیستم اصلی در پشت بام یا در هر جایی که به سیستم خنک کنندگی نزدیک باشد تا بتواند هوای خنک را وارد اتاق‌ها نماید. در این سیستم شما ناچارید که فضای دوبرابری را مدنظر داشته باشید تا این چنین سیستمی کار کند. شما با ترموستات می‌توانید فشار هوای سرد را کنترل کرده و در نهایت برای کنترل هوای وودی به داخل اتاق هم کلیدی قرار داده شده تا این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.

البته از داکت اسپلیت نه تنها در منزل بلکه در سایر اماکن تجاری و صنعتی نیز استفاده می‌شود ولی امروزه اکثر مردم ترجیح می‌دهند که از این دستگاه در منزل خود هم استفاده کنند. داکت اسپلیت می‌تواند دمای هوای محیط را به صورت یکسان خنک کند. در این سیستم، کندانسور در خارج از منزل قرار گرفته و در بسیاری از سیستم‌ها، تمامی دستگاه‌های داخلی به یک کندانسور در خارج از منزل متصل می‌شوند.

قابلیت کنترل از راه دور کولر گازی

قابلیت کنترل از راه دور کولرگازی، عامل برتری خفیف نسبت به داکت اسپلیت

مقایسه نصب داکت اسپلیت و کولر گازی

اگرچه هر دو سیستم به یک روش کار می‌کنند ولی نحوه نصب آن‌ها نسبت بهم متفاوت است. در داکت اسپلیت لازم است که کل محل را کانال کشی کنید تا هوای خنک بتواند به همه اتاق‌های محل جریان داشته باشد و به همین دلیل است که اکثر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که از سیستم کولر گازی استفاده کنند تا مخارج کمتری را متحمل شوند.

نصب کولر گازی بسیار ساده است و دو دستگاه داخلی و خارجی فقط با لوله کشی بهم متصل می‌شوند و در هر اتاق یک اواپراتور نصب می‌شود و می‌توان گفت که تخریب سقف را تجربه نخواهید کرد. می‌توان گفت که استفاده از داکت اسپلیت در واحدهای کوچک آپارتمانی اصلا مقرون به صرفه نیست و هر چقدر که بر مساحت واحدها افزوده می‌شود نصب چنین دستگاهی مقرون به صرفه خواهد بود.

مساحت، مهم ترین عامل در انتخاب داکت اسپلیت و کولر گازی

مساحت، مهم‌ترین عامل در انتخاب داکت اسپلیت و کولرگازی

هزینه‌های جاری و کارایی

اگرچه هزینه نصب سیستم‌های داکت اسپلیت بسیار بالا است ولی در کل کارایی آن‌‌ها نسبت به کولرهای گازی بسیار بالا است. اگر شما در مساحت بزرگ‌ترین زندگی می‌کنید در این صورت به شما توصیه می‌کنیم که از داکت اسپلیت استفاده کنید. کولرگازی هم برای مساحت‌های کوچک مقرون به صرفه خواهد بود.

نظافت و نگهداری داکت اسپلیت و کولرگازی

نظافت و تمیزی هر دو دستگاه باعث افزایش عمر و کارایی آن‌ها خواهد شد. اگر این کار را انجام ندهید در نتیجه ناچارید که قبض بالاتری برای انرژی مصرفی خود بپردازید و همچنین سلامتی اعضای خانواده شما هم در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

توصیه می‌کنیم که برای نظافت و تمیزی، و سرویس هر دو دستگاه با شرکت‌های معتبر تاسیساتی مثل اورینت تماس بگیرید. همچنین در صورتی که از دستگاه خود صداهای عجیبی را نیز می‌شنوید بهتر است که با متخصصین و مشاورین شرکت‌های تاسیساتی تماس بگیرید تا مشکل شما در سریع‌ترین زمان ممکن حل شود.

مشاورین و متخصصین شرکت‌های تاسیساتی می‌توانند قبل از بروز مشکل آن را شناسایی کرده و در نتیجه از بروز حوادث بعدی پیشگیری کرده و در نتیجه دستگاه‌های شما به مدت زمان زیادی کار خواهند کرد.

هزینه بالای نصب کولر گازی

نصب کولرگازی و هزینه بالای برای هر دستگاه در مقایسه با داکت اسپلیت

مقایسه زیبایی داکت اسپلیت و کولر گازی

هر دو دستگاه نسبت به هم تفاوت‌هایی دارند و سیستم کندانسور کولر‌گازی در بیرون از خانه قرار دارد و در مورد داکت اسپلیت نیز در هر اتاق و سالن، یک کانالی به شکل مستطیل ایجاد می‌گردد. از طرف دیگر دستگاه‌های داخلی کولر گازی کاملا مشخص هستند در حالی که داکت اسپلیت در داخل دیوار پنهان شده‌اند.

شما می‌توانید متناسب با سلایق خود، یکی از این دو دستگاه را انتخاب کرده و در منزل خود از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید متناسب با هزینه‌های کوتاه مدت و بلندمدت خود یکی از این دو را انتخاب کنید. داکت اسپلیت در زیر شیروانی مخفی می‌شود و چندان به زیبایی محل لطمه وارد نمی‌کند.

سرویس دوره ای کولر گازی

سرویس دوره‌ای کولر‌گازی و افزایش طول عمر دستگاه در مقایسه با داکت اسپلیت

مقایسه اندازه اتاق‌ها در داکت اسپلیت و کولر‌گازی

هرچقدر که اندازه اتاق‌ها کوچک باشد شما می‌توانید بهتر از کولر‌گازی استفاده کنید. قدرت خنک کنندگی کولر گازی برای مساحت‌های بزرگ خیلی کم بوده و اصلا مقرون به صرفه نیست.

سیستم داکت اسپلیت می‌تواند کل خانه حتی بزرگ را به راحتی خنک کند و فقط با کانال کشی این کار انجام می‌پذیرد. مساحت محل در این سییستم اصلا عامل تعیین کننده‌ای نیست.

بهره‌وری داکت اسپلیت و کولر گازی

در سیستم کولرگازی، همه اتاق‌ها یکسان خنک نمی‌شوند. با اضافه شدن هر اتاق اضافی، از بهره‌وری سیستم کاسته می‌شود و در کل می‌توان گفت که بهره‌وری سیستم در این دستگاه ثابت نبوده و نوسان دارد. ولی در داکت اسپلیت همه اتاق‌ها و سالن همزمان خنک می‌شوند و شما می‌توانید با دوره‌های منظم سرویس و نگهداری، عمر دستگاه را افزایش دهید.

سر و صدا

هر دو سیستم به آرامی کار می‌کنند. در سیستم کولر گازی، کندانسور در خارج از محل بوده و در سیستم داکت اسپلیت، هوا از طریق مجاری و کانال وارد اتاق‌ها می‌شود.

راحتی و انعطاف پذیری

شما می‌توانید سیستم کولر گازی را به راحتی نصب کنید. می‌توانید دستگاه داخلی را به راحتی به دیوار یا سقف نصب کنید. قابلیت کار با دستگاه کنترل از راه دور هم مزیت دیگری است که می‌توانید آن را با این دستگاه تجربه کنید.

در داکت اسپلیت لازم است که از قبل نسبت به نصب آن کلیه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید و البته تا حدی می‌توان این سیستم را مانند دستگاه کولرگازی برنامه‌ریزی کرد.

نتیجه گیری

در کولر‌گازی اندازه اتاق‌ها بسیار کوچک بوده و هر اتاق اضافه‌ای را می‌توان به راحتی خنک کرد ولی در داکت اسپلیت تنها با یک دستگاه می‌توان همه مساحت محل را خنک کرد. دستگاه خارجی کولر‌گازی در بیرون بوده و داکت نیز در داخل سقف پنهان می‌شود.

هر دو دستگاه به آرامی کار می‌کنند. شما می‌توانید جریان خنک کنندگی را در داکت به راحتی کنترل کرده و البته در کولر گازی هم می‌توانید دمای هر اتاق را جداگانه کنترل کنید. کولر گازی، باعث ایجاد ارزش افزوده برای یک محل می‌شود و در داکت نیز می‌توان هر تعداد دستگاهی را اضافه کرده و استفاده کرد. شما باید هر ۳ تا ۵ سال سیستم داکت را تمیز کنید ولی در کولر گازی نظافت هر دستگاه اتاق لازم خواهد بود. هزینه نصب هر دو دستگاه متناسب با اندازه ساختمان و محل مشخص می‌شود ولی هزینه نصب داکت نسبت به کولر‌گازی بیشتر است.