فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟

فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟

۲ مرداد ۱۳۹۱

فن کویل بهتر است يا رادياتور، بسياري از متخصصان تاسيساتي در آن مورد باهم چالش دارند. در این مقاله هر دو دستگاه را بررسی می کنیم تا متوجه شوید کدام یک بهتر است.

مقدمه

اين كه فن کویل بهتر است يا رادياتور، بسياري از متخصصان تاسيساتي در آن مورد باهم چالش دارند. ما در این مقاله هر دو دستگاه تاسیساتی گرمایشی را بررسی می کنیم تا در نهایت متوجه شوید که کدام یک بهتر است.

فن کویل کاستی

فن کویل کاستی

سرعت گرمايش فن کویل و رادیاتور

اولین مشکل رادیاتور یا بخاری کف تابشی کند بودن سرعت گرمایش است و برای اطمینان از یک محیط راحت حداقل چند ساعت طول می کشد. خط لوله گرمایش قبل از تابش گرما به هوا، باید از حرارت کافی اطمینان حاصل کند. از همرفت طبیعی هوا برای تحقق رسانایی دمای داخلی استفاده می شود. این زمان بسیار طولانی است و همچنین اطمینان از یک فضای راحت چندین ساعت طول می کشد.

نه تنها میزان گرمایش کند بوده، بلکه سرعت خنک سازی نیز کند است. در این حالت، گرمایش رادیاتور ضعیف بوده و فضای داخلی را اشغال می کند. با این حال، هزینه نگهداری بخاری کف تابشی بسیار گران است. هنگامی که خرابی اتفاق می افتد، لازم است که تمام کف را برای بازرسی تخریب کنید، که در اين صورت كفپوش خراب خواهد شد. البته همه اینها بی فایده نیستند. قطعات گرمایش و گرمایش از کف برای خانوارهایی که مردم در تمام طول سال در آنها زندگی می کنند و به گرمایش مداوم نیاز دارند، نسبتا مناسب است.

فن کویل سقفی

فن کویل سقفی

گرمایش دستگاه فن کویل

اول از همه ، گرمایش سریع، مناسب خانواده هایی است که هر روز بیشتر اوقات کار می کنند یا بیرون می روند. فقط باید تهویه مطبوع را هر روز در خانه روشن کنیم، ۵-۱۰ دقیقه می توانیم گرم شویم، صرفه جویی در انرژی موثر و کاهش انتشار و مقرون به صرفه است. هنگام استفاده ، دمای آب، ۴۰ ~ ۶۰ درجه سانتیگراد است. دارای اشکال مختلف، طرح انعطاف پذیر و ظاهر زیبایی است.

این قضیه می تواند بدون تأثیر منفی بر اثر دکوراسیون ، آن را زیبا نشان دهد. هنگام نصب سقف، می توان محل استفاده از فن کویل را از قبل مشخص کرد، توزیع جریان هوا یکنواخت است، توزیع دما یکنواخت بوده و به شما، احساس راحتی القا می کند و سرمایش و گرمایش می تواند تنها به صورت مجموعه ای از دستگاه ها باشد. در مورد کودکان در خانه، ایمنی دستگاه فن کویل بسیار بالا است، رادیاتور در برخی مواقع برای کودکان خطرناک است ولی می توان فن کویل را بالاتر و نزدیک به سقف نصب کرد تا از سوختگی ساکنان محل جلوگیری کرد.

محل نصب فن کویل و رادیاتور

فن کویل شبیه کولرهای گازی خانگی است. به طور کلی روی دیوار نصب شده است و پس از اتصال منبع تغذیه می توان آن را راه اندازي كرد. از آب گرم تأمین شده توسط پمپ حرارتی می توان برای تولید هوای گرم استفاده کرد. از آنجا که باد گرم مستقیم می وزد ، در مقایسه با رادیاتور کمی باعث آزار و اذيت ساكنين محل خواهد شد.

مقايسه رادياتور برقي و فن کویل

رادیاتور برقی ترموستات هوشمند یکی از متداول ترین دستگاه هاي گرمایشی در مناطق شمالی است. در روند تغییر ذغال سنگ به برق، پمپ حرارتی منبع هوا را می توان با آن مطابقت داد. اما از نظر راندمان گرمایش، بهترین انتخاب نیست. از آنجا که معمولاً با مواد فلزی ساخته می شود، ظرفیت انتقال حرارت زیاد نیست.

بنابراین، برای دستیابی به بهترین اثر رادیاتور برقی ترموستات هوشمند ، اطمینان حاصل کنید که دمای آب داخل رادیاتور به اندازه کافی بالا باشد، که باید در محدوده ۶۰ ~ ۹۰ درجه سانتيگراد باشد. هرچه دمای آب خروجی مورد نیاز بیشتر باشد، مصرف برق پمپ حرارتی انرژی هوا بیشتر خواهد بود، اما هزینه گرمایش بیشتر خواهد بود. اولین مشکل رادیاتور یا بخاری کف تابشی سرعت گرم شدن است.

دستگاه فن کویل نام عمومی جعبه ای دارای فن و سیم پیچ است. در مقایسه با رادیاتورهای گرمایی سنتی، دستگاه ها می توانند بیش از ۳۰٪ صرفه جویی کنند. درست مثل رادیاتورهای سنتی، رادیاتورهای فن كويل از آب گرم منتقل شده از منبع گرما برای گرم کردن اتاق با ترموستات استفاده مي كنند.

رادیاتور از نوع دستگاهی است که با هوا تبادل انرژی می کند، آن را گرم یا سرد می کند. فن کویل های ترکیبی با صدای صفر دسی بل، سال به سال، پمپ حرارتی افزایش می یابد.

فن کویل دیواری

فن کویل دیواری

سیستم رادیاتور

بخاری های اتاق، موجود در اشکال مختلف رادیاتور، رادیاتور تزئینی و گرمکن حوله ای، رایج ترین پایانه های تبادل حرارت در مسکونی است. در ساختمان ها بخاری ها در سیستم های هیدرونیک فقط برای گرمایش اتاق استفاده می شوند. دستگاه هاي کوچک برای تبادل گرما همرفت (با اثر طبیعی غالب) به اختلاف درجه حرارت مربوط بین مایع انتقال حرارت و هوای اتاق.

نحوه نصب رادیاتور

برای تنظیم بهینه، ترموستات اتاق ترجیحاً باید بر روی آن نصب شود. یک دیوار داخلی در ارتفاع ۱.۵ متر و حداقل ۰.۳ متر از درها قرار مي گيرد. ترموستات ممکن است در نزدیکی منابع گرما مانند رادیاتورها یا لوازم خانگی یا در مکان ها نصب نشود و در معرض تابش مستقیم خورشید است. در صورت لزوم ، یک میانگین وزنی بین دما مقدار اندازه گیری شده توسط سنسور داخلی در ترموستات اتاق و مقدار دریافت شده از طریق گذر از دستگاه دیگر (به عنوان مثال از دکمه فشار یا چند حسگر) می توان استفاده کرد كه در نهايت دما را می توان با اين روش تنظيم كرد.

فن کویل هیدرولیک

فن کویل هیدرولیک

سیستم های فن کویل

فن کویل ها دستگاه هایی هستند که به طور گسترده ای در ادارات، مراکز خرید، هتل ها و بیمارستان ها و به طور کلی در ساختمان های با اندازه متوسط استفاده می شوند. فن کویل ها با سیستم های هیدرونیک برای گرمایش و خنک سازی اتاق ، با استفاده از پایانه های کوچک برای تبادل حرارت همرفت (با اثر اجباری غالب) استفاده می شوند.

یک یا دو باتری برای تبادل حرارت آب و هوا، یک دستگاه فن و دستگاه های محرک (سوپاپ های ۲ یا ۳ طرفه با محرک های الکتریکی حرارتی یا موتورهای سرو موتور) برای تنظیم میزان جریان سیال انتقال حرارت به باتری مبادله، این مورد را فراهم می کنند. بعضی از مدل ها می توانند به یک باتری کمکی گرم کننده مجهز شوند که از طریق برق تأمین می شود. علاوه بر دستگاه های دارای فن های ۳ سرعته سنتی، نسخه هایی با موتور بدون برس و برد اینورتر نیز وجود دارد که امکان کنترل مداوم سرعت فن را با ولتاژ کنترل ۰-۱۰ ولت فراهم می کند.

طراحی فوق العاده براق و مدرن این فن کویل ها را می توان تقریباً در هر جایی قرار داد و برخلاف رادیاتورهای قدیمی ، فن فوق العاده ساکت و آرام فضای اتاق را مخلوط می کند و توزیع گرمای بسیار یکنواخت تری ایجاد می کند. ساخته شده در تخلیه میعانات باعث خنک شدن و رطوبت زدایی در تابستان می شود. کنترل دکمه لمسی با انتخاب خودکار سرعت فن و خنک کننده اتوماتیک به شما امکان می دهد دمای اتاق را به راحتی مدیریت کنید.

از نقطه نظر ساخت و ساز، دستگاه های فن کویل می توانند اشکال مختلفی داشته باشند ، فن کویل کابینتي برای نصب سقف یا دیوار. مدل های سقفی می توانند به صورت مستقل و یا به کانال های هوای نصب شده متصل شوند.

مزایای فن کویل

• تقسیم بندی منعطف فضایی و دكوراسيون داخلی با عناصر پنهان و پیدا

• استفاده همزمان از دریچه های آب سرد و گرم در ساختمان

معایب فن کویل

• کارایی کمتر در فصول بهار و پاییز به دلیل فشار هوای خنک در محل

• عدم تناسب برای واحدهای مسکونی با فضای باز و هدر رفت هوای سرد/ گرم محل

کارایی فن کویل

فن کویل دارای بازدهی متوسط هستند اما اگر به خوبی نگهداری و اداره شوند می توانند بازدهی خوبی داشته باشند. معمولا به اندازه گزینه های استاندارد مانند تهویه مطبوع با حجم متغیر ، پره های خنک کننده و سیستم های جابجایی کارآمد نیستند.

نتيجه گيری

فن کویل نسبت به رادياتور مزاياي خيلي زیادی دارد. فن کویل فضای کمتری را اشغال می کند و کارایی و بازدهی بسیار بالایی دارد. مزیت دیگر این که هر دو وظیفه سرمایش و گرمایش را یک جا انجام می دهد.