فن کویل بهتر است یا کولر گازی؟

فن کویل بهتر است یا کولر گازی؟

۱۲ اسفند ۱۳۹۱

فن کویل نوعی دستگاه کنترل هوا است که برای تأمین هوای مطبوع به یک اتاق یا منطقه طراحی شده است. اجزای اساسی سازنده یك دستگاه فن کویل ، مبدل حرارتی لوله فنری ، بخش فن و فیلتر است.

مقدمه

فن کویل نسبت به كولر گازی مزايای خيلی زيادی دارد و اين دستگاه ها، انرژي كمتري را مصرف می کنند و با کمی دقت متوجه می شویم که خرید این نوع دستگاه ها از همه جهات مقرون به صرفه است.

اصول اوليه فن کویل

فن کویل نوعی دستگاه کنترل هوا است که برای تأمین هوای مطبوع به یک اتاق یا منطقه طراحی شده است. اجزای اساسی سازنده یك دستگاه فن کویل ، مبدل حرارتی لوله فنری ، بخش فن و فیلتر است. این فن همرفت اجباری را از طریق مبدل حرارتی تولید می کند ، که یا آب گرم یا سرد را برای تأمین هوای مطبوع در فضا گردش می کند.

ترموستات های جداگانه برای کنترل دمای اتاق به کنترل کننده فن فن کویل و کنترل های هیدرونیک متصل می شوند. یک دستگاه فن کویل با طراحی خوب ، افت فشار هوا و آب کم در سیم پیچ را کاهش می دهد تا نیازهای فن و پمپ را کاهش دهد.

انواع فن کویل

انواع فن کویل

مقايسه عملكرد فن کویل و كولر گازی

فن کویل به اندازه كولر گازی پیچیده و گسترده نیست. این یک سیستم منحصر به فرد است که می تواند به تنهایی عمل کند تا هوا را در یک منطقه بدون مجاری گردش دهد. عملکرد فن کویل و کولر گازی نسبت به هم متفاوت است، فن کویل ها هوا را به داخل کشیده و بعد از تغییراتی که انجام می دهند آن را خارج می کنند ولی کولرهای گازی هوای بیرون را سرد یا گرم کنند.

فن کویل برای مساحت های کوچک کاملا مناسب است و شما می توانید فضاهایی در حدود ۱۵۰ متر مربع را نیز با فن کویل سرد / گرم کنید.

البته کولرهای گازی سروصدای کمتری دارند و می توان در ساختمان های بزرگ از آن ها استفاده کرد و حتی کف ساختمان را نیز سرد می کنند. از طرف دیگر ، تهیه و نصب فن کویل بسیار ارزان تر از كولر گازی است. همچنین می توانید فن کویل ها را با تنظیمات مختلفی از جمله کف و سقف تهیه کنید.

از فن کویل می توان در آپارتمان ها و منازل با مساحت کم استفاده کرد. شما می توانید فن کویل را به کولر گازی هم متصل کنید. کاهش هزینه با فن کویل خیلی راحت تر است در حالی که کولر گازی هزینه های شما را افزایش می دهد. کولر گازی را لازم است که گاهی اوقات خاموش کنید تا هزینه های برق مصرفی شما افزایش پیدا نکند. با این حال ، یک ساختمان اداری بزرگ که نیاز به مجاری برای پخش و جایگزینی هوا دارد ، به كولر گازی نیاز دارد.

در واقع ، اگر پروژه كولر گازی بزرگی دارید ، پس باید بررسی گزینه های مبتنی بر كولر گازی را شروع کنید. در حالی که یک کار هزینه بر و پیچیده تر است ، شما کاملا می توانید یک پروژه پیچیده كولر گازی را در بودجه و جدول زمانی طراحی و اجرا کنید.

مقایسه لوله كشی فن کویل و کولر گازی

درست همانطور که به نظر می رسد ، یک سیستم دو لوله ای به معنای واقعی کلمه توسط دو لوله ارائه می شود – منبع تغذیه و بازگشت. آب سرد یا گرم از طریق لوله ها قابل تهیه و برگشت است ، نه هر دو. این نیاز به تغییر سیستم از گرم شدن به خنک کننده یا خنک کننده به گرمایش دارد. سیستم لوله کشی هر دو یکسان است ولی در هر حال فن کویل در مقایسه با کولر گازی، ارزان تر بوده و شما می توانید با کمترین هزینه، محل خود را تهویه کنید.

این مسئله گاهی اوقات می تواند مشکل ساز باشد ، مانند زمانی که بارهای فصلی یا ساکنان تغییر می کند. سیستم های چهار لوله از تأمین و برگشت آب سرد و تأمین و برگشت آب گرم تشکیل شده اند. سیستم لوله کشی کولر گازی پیچیده بوده ولی فن کویل ساده بوده ولی در کولر گازی قضایا به نحو دیگری است و لازم است که نسبت به سیستم کولر گازی آگاهی بیش تری داشته باشید تا بتوانید در صورت لزوم سیستم را تعمیر کنید. ساده بودن سیستم فن کویل باعث شده تا این نوع سیستم طرفداران بیشتری داشته باشد.

این تفاوت باید هنگام انتخاب و اندازه گیری سیستم محاسبه شود. آب تأمین به پایین سیم پیچ منتقل می شود تا اطمینان حاصل شود که هر گونه حباب هوا در آب منبع تغذیه به سطح بالایی منتقل می شود جایی که می توانند از طریق دریچه هوای اختیاری روی لوله برگشت بلافاصله خارج از سیم پیچ از سیستم تخلیه شوند.

انواع دستگاه های داخلی و خارجی فن کویل

انواع دستگاه های داخلی و خارجی فن کویل

مطالعه علمي مقايسه فن کویل و كولر گازی

فناوری فن کویل و کولر گازی نسبت به هم متفاوت هستند ولی با مقایسه مشخص است که فناوری فن کویل نسبت به کولر گازی ساده تر است.

مطالعه علمی. با توجه به میزان انتشار کمتر صدا ، هر دو سیستم اغلب انتخاب می شوند. راه حل هایی برای تهویه مطبوع غیر متمرکز اتاق های خواب هتل بوده ، اما هر دو مزایای مشخصي و معايبي دارند. هدف از این مطالعه مقایسه تفاوت های اقتصادی و فنی بین هر دو سیستم برای خنک کردن اتاق های خواب هتل استفاده شده بودند.

مقایسه عملکردی كولر گازي و فن کویل ها

هر دو دستگاه در اتاق های خواب هتل زیر سقف معلق نصب شده اند تا سرمايش و گرمایش را تأمین کنند.

قدرت خنك كنندگی دستگاه هاي كولر

كولر گازي مستقیماً به مجرای هوا متصل شده و هوا را از طریق هوا به قسمتهای دیگر منتقل مي كند. نازل دمای تنظیم می شود. هوای مبدل به اتاق وارد شده و هوای اولیه از شبکه خروجی خارج می شود.

سرمایش بیشتر فن کویل نسبت به کولر گازی

سرمایش بیشتر فن کویل نسبت به کولر گازی

قدرت خنك كنندگي دستگاه های فن کویل

منبع تغذيه در فن کویل در داخل دستگاه قرار دارد و فن را از طریق شکاف در سقف معلق، وارد شده و دمای آن قبل از اینکه دوباره وارد اتاق شود تنظیم می شود.

پارامترهای تعریف شده برای مبنای محاسبه

• كولر گازي: خنک سازی خشک در CPW 16/18 درجه سانتیگراد

• گرمایش در LPHW 45/35 درجه سانتی گراد

• فن کویل: خنک کننده خشک در CPW 16/18 درجه سانتیگراد (به عنوان یک مقایسه)

• خنک سازی مرطوب در CPW 7/12 درجه سانتی گراد

• گرمایش در LPHW 45/35 درجه سانتی گراد

• دمای اتاق فرض شده: در زمستان: ۲۱ درجه سانتیگراد / در تابستان: ۲۶ درجه سانتیگراد

• فرض بار گرمایش: ۶۰ وات بر متر مربع

• فرض بار خنک کننده: ۴۰ وات بر متر مربع

• مشخصات بار: مشخصات بار و زمان استفاده از اتاق ها

• مطابقت با DIN 18599-10

• درصد هوای اولیه: با استفاده از هر دو مدل با کنترل دزدگیر

• هوای اولیه

• آلاینده های ساختمان: ۱ متر مربع در ساعت (ساعت در متر مکعب)

• افراد: ۲۰ مترمربع در ساعت (هر ساعت)

• متراژ اتاق: ۲۰ متر مربع

• استفاده از اتاق: اتاق خالی از سکنه: ۲۰ متر مربع در ساعت

• اتاق اشغال شده: ۶۰ متر مربع در ساعت

• دستگاه کنترل هوا: Kampmann Airblock KG

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی

مقایسه كولر گازی و فن کویل با دستگاه های خنک کننده خشک

با مقايسه فن کویل و كولر گازي متوجه مي شويم كه كولر گازي انرژي بسيار بيشتري را نسبت به فن کویل مصرف مي كند و به همين دليل خروجي اين دستگاه نسبت به فن کویل بسيار بيشتر است و در حالي كه فن كويل مي تواند با درصد كمتري، سرمايش/گرمايش توليد كند و حجم هوای مورد نیاز برای از بین بردن آلاینده ها در هوا به طور قابل توجهی بیش از حد است ، که به نوبه خود ، تأثیر منفی بر روی مصرف انرژی دارد.

با این حال ، اغلب فن کویل هایی که با خنک کننده مرطوب کار می کنند ، برای تهویه مطبوع اتاق های خواب هتل استفاده می شوند. این دستگاه ها می توانند هوای اتاق خواب را در حد مطلوبی تهویه کنند.
شکل مقایسه انرژی الکتریکی نیاز به یک کولر گازی و فن کویل شامل دستگاه کنترل هوا ، با توجه به اندازه هتل و اتاق تقسیم شود.

مقایسه كولر گازی و فن کویل

نتيجه گيری

در نتیجه می توان اظهار داشت که مقایسه قطعی این دو سیستم همیشه بستگی دارد. در بارهای مربوطه نیز وجود دارد. از آنجا که نوسانات جدی در هوای اولیه وجود دارد.