فن کویل چگونه کار می کند؟

فن کویل چگونه کار می کند؟

۳ مهر ۱۳۹۲

فن کویل یکی از شناخته شده ترین دستگاه های تهویه مطبوع محل است که لازم است در دوره های زمانی مشخصی موتور و سایر بخش های آن را سرویس کاری کنید.

مقدمه

با فن کویل مي توانيد سرمایش و گرمایش محل خود را به ساده ترین شکل ممکن و با هزینه بسیار کمی تامین کنید. كارايي فن کویل در مقايسه با خيلي از دستگاه هاي تاسيساتي بسيار بالا است و شما مي توانيد با كمترين هزينه، بيشترين بازدهي را داشته باشيد. سيستم تهويه مطبوع با حركت هواي تميز و خنك/ گرم شده به داخل محل است تا راحتي انسان در فصل تامين شود.

فن کویل نصب روی کف زمین

فن کویل نصب روی کف زمین

اجزای فن کویل

سیم پیچ فن کویل به سرمایش و گرمایش محل کمک می کند. مهم ترین استفاده فن کویل در ساختمان های اداری، تجاری و صنعتی است. فن کویل غیر داکتی می توانند برای تهویه یک یا چند منطقه استفاده شوند. با روشن و خاموش کردن ترموستات می توان دستگاه را راه اندازی کرده و از آن استفاده کرد. هر کاربری می تواند به راحتی با فن کویل کار کند. تعمیر و نگهداری و کار با دستگاه آسان است.

مقايسه چهار نوع دستگاه هاي تبریدی با فن کویل

با سیستم تبرید می توان فن کویل را راه اندازی کرد. فن کویل ها در خیلی از صنایع مانند نیروگاه ها ، تهیه و فراوری مواد شیمیایی، ساخت خودرو، فراوری مواد غذایی و سایرین نقش موثری دارند. کمپرسور، کندانسور، دستگاه انبساط، و اواپراتور اجزای اصلی دستگاه را تشکیل می دهند. یک مرحله دیگر هم در فن کویل وجود دارد که باعث می شود تا فن کویل بتواند به صورت موثرتری، وظیفه خود را انجام دهد. پمپ و فن اجزای مهم دستگاه هستند که باعث می شوند تا این دستگاه بتواند به صورت موثرتری کار کند.

میزان انرژی مصرفی فن کویل باعث ایجاد سرمایش و گرمایش محل می شود. شما می توانید از دستگاه در صنایع مختلف و متناسب با کاربری های مختلفی استفاده کنید که در هر صورت شما هدف و کاربری خود را انتخاب کرده و از دستگاه استفاده می کنید.

اختلاف دمای آب سرد در سراسر دستگاه

برای دستگاه ، سرعت فن را در طول چرخه روشن / خاموش با استفاده از سرعت متغیر کنترل کنید تا مصرف انرژی کاهش یابد.

سيستم پيچيده فن کویل

این دستگاه با سیستم PID كار مي كند و ميزان مصرف برق و گرماي جذب شده هم در فن كويل نقش اساسي دارند و با اين عوامل و اجزا مي توان دماي محيط را حفظ كرد. بنابراین ، این مطالعه با بررسی پدیده جریان حجم آب سرد در یک حلقه ثانویه ، شکاف مهم را پر می کند. با انتقال دماي هوا و آب سرد مي توان تهويه محل را يه انجام رساند و البته ميزان اين انرژي در هر دستگاه متفاوت خواهد بود.

اختلاف دمايي باعث تهويه هواي محل مي شود و هر چقدر که میزان اختلاف دمایی بیشتر باشد به همان اندازه تهویه محل نیز با دمای مطلوبی به انجام خواهد رسید. مشخص است که ، LMTD با افزایش دبی حجم آب سرد افزایش می یابد و دبی ۱۵ LPM بالاتر از جریان دیگر است. شما می توانید حتی نحوه کار کردن فن کویل را اندازه گیری کنید. جزء LTMTD در هر ۱۴ دور افزايش مي يابد. آب خنک شده زمان کافی برای تماس با دیواره را دارد و باعث اثربخشی بیشتر FCU می شود.

اكثر فن کویل براي تهويه مطبوع اتاق خواب استفاده مي شوند و اين چنين فن کویل هايي با خنك كننده مرطوب كار مي كنند. از فناوري EC در دستگاه استفاده شده ، گرمايش بيشتر و سرمايش بيشتر محل. هر چقدر كه محل و اتاق ها كوچكتر طراحي شوند به همان اندازه دستگاه ها نيز موثرتر خواهند بود. فن کویل ها نسبت به ساير دستگاه ها مزاياي خيلي زيادي دارند. البته فن کویل هاي بزرگتر نيز مي توانند اماكن بزرگتر را تهويه كنند. هر چقدر كه به دستگاه فن كويل رسيدگي كنيد به همان اندازه دستگاه كارايي بيشتري خواهد داشت.

موتور، فيلتر و فن کویل مهم ترين بخش هاي اين دستگاه را تشكيل مي دهند. هر چقدر كه دستگاه را بهتر نگهداري كنيد به همان اندازه تهويه محل شما بهتر انجام خواهد شد. در اين زمينه مي توانيد با سرويس كاران مجاز تماس بگيريد.

شما لازم است كه در دوره هاي مشخصي، دستگاه را سرويس كاري كنيد تا محل شما به بهترين شكل ممكن تهويه شود. سرويس كاراني كه دستگاه شما را سرويس كاري مي كنند لازم است كه گزارش سرويس كاري خود را داشته باشند تا بتوانند در دوره هاي زماني مشخصي اين كار را انجام دهند.

فن کویل کاست

فن کویل کاست

تعمیر و نگهداری مستقیم موتور درایو / دمنده

هر چقدر كه سيم كشي دستگاه بهينه انجام شده باشد به همان اندازه مي توان انتظار داشت كه تهويه محل به بهترين شكل ممكن به انجام برسد. لازم است که موتور و بخش دمنده دستگاه را به بهترین شکل ممکن سرویس کاری کنید.

بخش های مختلف فن کویل

بخش های مختلف فن کویل

روغن کاری موتور

موتورهای مجهز به لوله های روغن کاری ممکن است با روغن غیر شوینده ۲۰ وزنی روغن کاری شوند. فرکانس روغن کاری بستگی به شرایط کارکرد موتور دارد.

دستگاه هايي كه به طور مكرر كار مي كنند لازم است كه بيشتر سرويس كاري شوند. لازم است كه موتور در دوره هاي زماني مشخصي سرويس كاري شود و البته لازم است كه روغن كاري با مقدار مشخصي به انجام برسد تا موتور بتواند به مدت زمان مشخصي كار كند.

جایگزینی احتمالی موتور فن کویل

در صورتي كه موتور فرسوده شده باشد، بهتر است كه آن را تعويض كنيد و موتور جديدي را جايگزين كنيد تا فن كويل بتواند به مدت زمان بيشتري كار كند. موتور فرسوده باعث خواهد شد تا محل شما به صورت مطلوب تهویه نشده و در نهایت ساکنان محل نیز آزار و اذیت خواهند شد.

کنترل گرد و غبار بخاطر درست و موثر کارکردن فن کویل

لازم است كه موتور دستگاه را در دوره هاي زماني مشخصي سرويس كاري كنيد. كاملا مراقب باشيد تا موتور و كليه بخش هاي دستگاه به بهترين شكل ممكن كار كنند. البته سعي كنيد كه تنظيمات كارخانه را دستكاري نكنيد تا دستگاه بتواند مانند قبل به خوبي كار كند. به همه بخش هاي دستگاه رسيدگي كنيد تا دستگاه فن كويل به خوبي كار كند. مي توانيد با برس و جاروبرقي داخل آن را تميز كنيد.

نحوه تهویه مطبوع محل توسط فن کویل

نحوه تهویه مطبوع محل توسط فن کویل

تعمیر و نگهداری موتور / دمنده درایو کمربند فن کویل

حتما بخش هاي درايو تسمه و دمنده را كنترل كنيد و اين كار را بخاطر سايش و كشش انجام دهيد تا دستگاه بتواند به صورت موثري كار كند. حتما بخش هاي مختلف دستگاه را بررسي كنيد تا گشتاور دستگاه در بهترین وضعیت ممکن باشد. لازم است که گرد و غبار روی موتور دستگاه را کاملا پاک کنید تا بتواند به بهترین شکل ممکن کار کند. روغنکاری و سرویس دستگاه یکی از ضروری ترین کارهای لازم برای کار موثر فن کویل است. اگر این کارها را انجام ندهید، به تدریج موتور و سایر بخش های دستگاه کند حرکت خواهند کرد.

لازم است که براساس دستورالعمل دستگاه، آن را سرویس کاری کنید. می توانید در این مورد با مهندسین شرکت اورینت تماس بگیرید و سرویس کاران این شرکت می توانند دستگاه شما را به بهترین شکل ممکن سرویس و روغنکاری کنند. از یک تا دو ضربه کامل روی موتورها در فریم های NEMA 215 و کوچکتر و از دو تا سه ضربه کامل روی موتورهای فریم NEMA 254 یا ۲۵۶ استفاده کنید. چربی اضافی را پاک کنید.

مزایای فن کویل

• خنک کنندگی تا ۱۶٪

• گرمایش تا ۱۰٪

• مبرد PuronR

• دستگاه اندازه گیری شیر انبساط ترموستاتیک مخصوص مبرد پورون

• عیب یابی هوشمند

• برد کنترل Evolution

• محافظت از فن کویل برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی

• رابط کاربری پیشرفته

• کنترل بهبود یافته رطوبت

• کنترل پیشرفته دما

• ۱۰ سال ضمانت محدود قطعات هنگام ثبت نام

نتیجه گیری

فن کویل یکی از شناخته شده ترین دستگاه های تهویه مطبوع محل است که لازم است در دوره های زمانی مشخصی موتور و سایر بخش های آن را سرویس کاری کنید تا این دستگاه بتواند به مدت زمان طولانی کار کنید. البته فن کویل بیشتر برای محل های کوچکی ساخته شده و در برخی دستگاه های بزرگ نیز می توانند محل هایی با مساحت بزرگ را تهویه کند.