نحوه راه اندازی گرمایش کولر گازی در زمستان

نحوه راه اندازی گرمایش کولر گازی در زمستان

۱۰ آذر ۱۳۹۹

استفاده از گرمایش کولر‌گازی در زمستان، استفاده متفاوتی است. قبل از فرا رسیدن زمستان، دستگاه را در سه نوبت آزمایش و نقاط ضعف آن را شناسایی کنید.

مقدمه

امروزه در همه منازل ایرانیان کولرگازی وجود دارد ولی گرمایش کولر گازی، استفاده متفاوت بوده و دیگر لازم نیست که بخاری جدیدی را خریداری کرده یا شومینه خود را روشن کنید. شما می‌توانید حتی از گرمایش کولرگازی در فصل زمستان هم استفاده کرده و این دستگاه را همیشه در این فصل فعال نگه دارید. گرمایش کولر‌گازی، استفاده متفاوت از دستگاه است.

کولر گازی همه کاره

شما می‌توانید از کولر گازی خود هم در فصل زمستان و هم در فصل تابستان استفاده کنید. شما با معکوس کردن عملکرد کولر گازی می‌توانید در فصل زمستان، محل خود را به بهترین شکل ممکن گرم کنید. کولرگازی شما می‌تواند در فصل زمستان هم گرمایش محل شما را به بهترین شکل ممکن تامین کند. کولر گازی شما می‌تواند هم در فصل زمستان و هم در تابستان، هوای محل شما را تهویه کرده و در نهایت هوای مطبوعی را برای شما ایجاد کند. البته برای حفظ و تامین گرمایش لازم است که دستگاه کولرگازی را در بهترین شرایط نگهداری کنید.

گرمایش کولرگازی ، عدم نیاز به بخاری یا شومینه

گرمایش کولرگازی ، عدم نیاز به بخاری یا شومینه

راه اندازی کولر در فصل زمستان و استفاده از گرمایش کولرگازی

شما می‌توانید کولر گازی خود را در فصل زمستان هم راه اندازی کنید. شما می توانید از این دستگاه تاسیساتی در تمام فصول سال استفاده کنید. گرمایش کولرگازی بدون کانال مزایای بسیار زیادی دارد. حتی زمانی که گرمایش محل شما بیش از حد انتظار باشد می‌توانید به مدت زمان کوتاهی، از سرمایش آن استفاده کنید.

در صورتی که شما دوست داشته باشید که از جنبه سرمایش کولر گازی استفاده کنید در این صورت بازدهی کولرگازی در فصل تابستان متفاوت خواهد بود. در صورتی که دمای خارج نسبت به دمای داخلی بالاتر باشد می‌توانید از تهویه مطبوع این دستگاه تاسیساتی نیز استفاده کنید.

نظافت دستگاه برای راه اندازی گرمایش کولرگازی

نظافت دستگاه برای راه اندازی گرمایش کولرگازی

راه‌اندازی گرمایش کولرگازی در زمستان و احتمال خرابی دستگاه

عوامل بسیار زیادی در این کار دخالت دارند. راه‌ اندازی کولر گازی به عنوان بخاری ریسک است و دمای متوسط و سرد برای کولر گازی چندان خطرساز نیست ولی دمای زیر ۱۵ درجه سانتیگراد به طور یقین خطرناک خواهد بود.

مشکلات راه‌اندازی گرمایش کولرگازی در فصل زمستان

از بین رفتن روغن‌کاری

کمپرسورها جزء جدایی ناپذیر کولرهای گازی بوده و لازم است که به شکل مناسبی کار کنند. شما با روان کننده‌ها و روغن کاری می‌توانید کمک کنید تا این بخش از کولر گازی به شکل موثر کار کنند. عدم روغنکاری باعث خواهد شد تا به صورت موثر و دقیق کار نکنند.

سنسور دمای پایین

اکثر کولرهای گازی سنسور دمای پایین هستند و این کار مانع انجماد دستگاه در فصل زمستان می‌شود. حفظ و نگهداری از این سنسور در فصل زمستان مهم است و هرگونه سهل انگاری در مورد آن تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت.

گرمای بیش از حد کمپرسور

در صورتی که کمپرسور بیش از حد گرم شود، آسیب خواهد دید. کمپرسور در فصل زمستان، بیش از حد کار کرده و گرم خواهد شد. کولر گازی لازم است که با دمای مشخصی کار کند در غیر این صورت به دستگاه؛ آسیب‌هایی وارد خواهد شد.

انجماد کویل های خنک کننده

ممکن است متوجه شوید که دستگاه بیرونی کولرگازی در زمستان نشتی دارد. فن‌کویل‌های دستگاه خراب شده است. در فصل زمستان آب روی فن‌کویل‌ها دستگاه می‌ریزد و هوای سرد بیرون باعث انجماد فن‌کویل‌های دستگاه خواهد شد. اگر این چنین اتفاقی بیفتد، هوای اتاق‌های شما گرم نخواهد شد. انجماد کندانسور باعث خرابی دستگاه داخلی هم خواهد شد.

در چنین شرایطی، کولر گازی را راه اندازی نکنید بخاطر این که فن کویل‌ها سوراخ شده و لازم است که آن را تعویض کنید. بعد از ذوب شدن یخ‌های دستگاه بیرونی، کولر گازی را روشن کنید. البته شما می‌توانید با سشوار و دمنده‌های هوای گرم‌، این کار را تسریع کنید.

اندازه گیری بازدهی گرمایش کولرگازی

شما می‌توانید میزان گرمایش کولر گازی را دقیقا مانند بخاری ماشین یا منزل خود اندازه گیری کنید. با معیار HSPF می‌توانید میزان بهره‌وری گرمایش کولر گازی را اندازه‌گیری کرده و در سایر مصارف انرژی خود صرفه‌جویی کنید.

براساس این معیار، کل گرمای تولید شده در فصل گرما با کل میزان برق مصرفی مقایسه می‌شود. شما با این معیار می‌توانید تغییرات دمایی فضای باز را متناسب با مدل دستگاه خود مقایسه کنید. عدد ۸.۲ HSPF برای ساختمان‌های مسکونی استاندارد است و البته برخی کولرگازی با کارایی بالای ۱۳ و برخی دیگر با ۱۰ کار می‌کنند.

سرویس دستگاه خارجی برای راه اندازی گرمایش کولرگازی

سرویس دستگاه خارجی برای راه اندازی گرمایش کولرگازی

مراحل راه‌اندازی گرمایش کولر‌گازی برای زمستان

نظافت فیلترها

گرد و خاک محیط بیرون که به داخل فضای منزل شما نفوذ کرده، فیلترهای دستگاه شما را آلوده کرده، اولین کار شما این است که فیلترهای دستگاه را تمیز کنید. انجام این کار باعث خواهد شد تا کیفیت هوای بهتری را دریافت کنید. البته حتی بعد از راه اندازی کولر‌گازی توصیه می‌کنیم که هر ماه فیلتر دستگاه را نظافت کنید. بهتر است که طبق دستورالعمل دستگاه، فیلترهای دستگاه را نظافت کنید.

نظافت دائمی دستگاه و فیلترها برای تامین گرمایش کولرگازی

برای این که دستگاه شما در فصل زمستان نیز به خوبی کار کند لازم است که هفته‌ای یکبار، فیلترهای دستگاه را تمیز کنید. دستگاه بیرونی و داخلی را همزمان تمیز کنید و کلیه عواملی که مانع جریان یافتن هوا می‌شود را پیدا کرده و از بین ببرید. تجمع گرد و غبار روی فن‌ها و دریچه باعث بهره‌وری پایین کولر‌گازی خواهد شد. اگر طی ۹۰ روز در دستگاه خود مشکلی را احساس کردید، توصیه می‌کنیم که فیلتر دستگاه را تعویض کنید. دریچه‌های نیز نظافت کنید تا هوا به خوبی جریان داشته باشد.

جابجایی گرمایش کولرگازی بین طبقات پایین و بالا

جابجایی گرمایش کولرگازی بین طبقات پایین و بالا

نصب عایق اضافی

در صورتی که دستگاه بیرونی کولرگازی را به خوبی عایق‌بندی کنید. گرمایش محل شما به خوبی تامین خواهد شد.

تنظیم دما در حد مناسب

گرمای دستگاه را بیش از حد بالا نبرید. این کار باعث خواهد شد که ترموستات دستگاه با فشار بسیار زیادی کار کند. تنظیم گرمای دستگاه باعث خواهد شد که در حدود ۵ – ۱۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. شما می‌توانید با نرم‌افزار کولر‌گازی که در گوشی خود نصب کرده‌اید، گرمایش آن را کنترل کنید. برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌توانید ترموستات دستگاه خود را در ۲۰ درجه سانتیگراد برای روز و ۱۰- ۱۲ درجه سانتیگراد برای شب تنظیم کنید. با این کار، مبلغ قبض مصرفی شما در حدود ۱۰% پایین خواهد بود.

ایجاد مناطق هوایی در منزل و اجتناب از دمای بالا در طبقه بالا و دمای سرد در طبقه پایینی ساختمان

همانطوری که می‌دانید هوای گرم به سمت بالا حرکت کرده و هوای سرد در پایین ساختمان جمع می‌شود. ایجاد مناطق هوایی از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد. شما می‌توانید چند دریچه را در طبقه بالا ببندید تا هوای گرم نیز به طبقه پایین حرکت کند. شما در روش دیگر می‌توانید سنسور دما نصب کنید. این نوع سنسورها به تنظیم دمایی محل شما کمک خواهند کرد.

استفاده از تجارب سایرین برای افزایش بازدهی گرمایش کولر گازی

به طور یقین خیلی از موارد را نمی‌دانید برای افزایش بهره‌وری کولر‌گازی بهتر است که از تجارب دیگران در این زمینه استفاده کنید.

گرمایش کولر گازی ، آسایش دمایی در زمستان

گرمایش کولرگازی‌، آسایش دمایی در زمستان

راه‌اندازی گرمایش کولرگازی در سه نوبت قبل از فرا رسیدن فصل زمستان

شما می‌توانید قبل از شروع فصل زمستان، گرمایش کولر گازی را در سه نوبت آزمایش کنید. ترموستات را در دمای زمستانی تنظیم کنید. با انجام این کار برای خیلی از موارد ناخواسته آمادگی کامل را خواهید داشت. کولر گازی با برند خارجی مانند Daikin, Carrier به آرامی کار می‌کنند.

نتیجه‌گیری

استفاده از گرمایش کولرگازی در فصل زمستان، استفاده متفاوتی به نظر می‌رسد. قبل از فرا رسیدن فصل زمستان، دستگاه را در سه نوبت آزمایش و نقاط ضعف آن را شناسایی کنید. فیلتر و دریچه‌های آن را به دقت تمیز کنید. گرمایش کولر‌گازی را تنظیم کرده و مناطق دمایی را در منزل خود ایجاد کنید تا همه بخش‌های ساختمان، گرم باشد.