چرا داکت اسپلیت خنک نمیکند؟ + بررسی مهمترین دلایل

چرا داکت اسپلیت خنک نمیکند؟ + بررسی مهمترین دلایل

۳ آبان ۱۳۹۵

داکت اسپلیت یکی از مهم ترین دستگاه های تاسیساتی است که در خنک کردن محل نقش بسزایی دارد. یخ زدگی اواپراتور و ... از عوامل خنک نشدن محل هستد.

مقدمه

خنک نکردن داکت اسپلیت در فصل تابستان، می‌تواند مشکل جدی باشد که لازم است نسبت به برطرف کردن آن حساسیت داشته باشید. اگر اواپراتور کندانسور منجمد شده در این صورت این مژده را به شما بدهیم که مشکل را خیلی زود متوجه شدید و می‌توانید آن را سریع برطرف کنید.

بررسی خروجی هوای داکت اسپلیت

بررسی خروجی هوای داکت اسپلیت

علل خنک نکردن داکت اسپلیت

• یخ زدگی اواپراتور داکت اسپلیت

اواپراتور یکی از مهم ترین بخش‌های داکت اسپلیت است و در داخل فن، فن کویل قرار گرفته است. یخ زدگی اواپراتور ممکن است به چند دلیل رخ دهد که مهم‌ترین دلیل آن پایین بودن دمای مبرد است. متعادل نبودن دمای مبرد باعث یخ زدگی داکت اسپلیت شما خواهد شد. مبرد، گرمای فن کویل را به بیرون انتقال داده و پس از گرم شدن به طرف فن کویل حرکت می‌کند.

این فرایند باعث خنک شدن منزل و محل شما خواهد شد. اگر مبردی وجود نداشته باشد، گرما به سرعت حرکت خواهد کرد. بسته بودن مبرد بدین معنی است که در سیستم لازم است که این ماده وجود داشته باشد و عدم وجود آن نشان دهنده نشتی سیستم است و در نتیجه گرمای محل نیز منتقل نمی‌شود. در این صورت بهتر است که با متخصصین و مهندسین مشاور اورینت تماس گرفته و مشکل خود را در میان بگذارید.

بررسی پمپ حرارتی داکت اسپلیت

بررسی پمپ حرارتی داکت اسپلیت

نتیجه یخ زدگی این است که هو از داخل سیستم و فن کویل‌ها عبور نمی‌کند. البته ممکن است به دلیل مشکلات فن یا مشکل فیزیکی دیگری باشد که در داخل سیستم شما رخ داده است. تجمع و انباشتگی گرد و خاک در باله‌های فن‌کویل باعث خواهد شد تا هوا به خوبی جریان نداشته باشد. عدم جریان هوا نیز می‌تواند به انجماد فن کویل سیستم نیز خواهد شد. اگر این مشکل را حل نکنید، در این صورت میزان انرژی مصرفی شما بالاتر خواهد بود. این انجماد باعث خواهد شد که در کار فن‌کویل و در نتیجه داکت اسپلیت وقفه ایجاد شود.

لازم است که دمای فن‌کویل‌ها بیشتر از دمای انجماد باشد تا این اتفاق نیفتد. عبور هوا باعث خواهد شد تا رطوبت فن‌کویل به حد تراکم برسد. ولی از آن جایی که فن‌کویل منجمد نشده، آب در داخل ظرف جریان می‌یابد. سرد شدن فن کویل باعث خواهد شد تا قبل از خاموش شدن، منجمد شود.

یخ در واقع به مانند عایقی عمل کرده و مانع جریان هوا خواهد شده و رطوبت هوا نیز از بین نرود. اگر یخ زدگی را برطرف نکنید، ممکن است به سیستم شما آسیب برساند. همچنین مانع کار داکت اسپلیت خواهد شد و در نهایت شما هوای مطبوعی را تجربه نخواهید کرد. بنابراین در صورت مشاهده یخ زدگی فن‌کویل، بلافاصله، مشکل را حل کنید.

• نشتی مبرد

مبرد داکت اسپلیت نقش بسزایی دارد و باعث می‌شود که مایع مبرد به گاز تبدیل شده و بین دو یونیت داخلی و خارجی جریان داشته و در نهایت به خنک شدن محل کمک می‌کند. اگر این چنین اتفاقی رخ دهد، در این صورت، سیستم شما به طور مداوم کار خواهد کرد بدون این که محل شما خنک شود. لازم است که همیشه نسبت به نشتی مبرد حساسیت داشته باشید تا محل شما همواره خنک باشد.

رفع انسداد جریان هوای پمپ حرارتی داکت اسپلیت

رفع انسداد جریان هوای پمپ حرارتی داکت اسپلیت

• عدم توجه به یونیت خارجی و نگهداری درست و مناسب آن

از آن جایی که یونیت خارجی در معرض نور خورشید، باد، باران قرار دارد به همین دلیل لازم است که یونیت خارجی را به دقت نگهداری کنیم تا همواره این بخش از سیستم کار کند. در صورتی که داکت اسپلیت به خوبی خنک نمی‌کند لازم است که یونیت خارجی را به دقت بررسی کنید. هر گونه مانع خارجی را از بین ببرید، تا هوا جریان داشته باشد. اطراف دستگاه را تمیز و نظافت کنید تا هوا به خوبی جریان داشته و محل شما را خنک کند.

• عدم تناسب ظرفیت دستگاه داکت اسپلیت با مساحت محل

در این حالت، محل شما خیلی خوب خنک نخواهد شد. توصیه می‌کنیم که متناسب با مساحت محل خود؛ داکت اسپلیت را خریداری کنید. تعداد پنجره‌ها، درها و هر درزی که به چشم محسوس نباشد در خروج هوای محل تاثیر به سزایی دارد. بهتر است که با نوارهای عایق‌بندی کلیه درزهای محل خود را بپوشانید. هر چه مساحت محل شما بزرگ‌تر باشد به همان اندازه به داکت اسپلیت بزرگ‌تری نیاز دارید.

• انسداد فیلتر داکت اسپلیت

انسداد فیلتر دستگاه باعث خواهد شد تا هوا به خوبی جریان نیابد و بنابراین بهتر است که در دوره‌های مشخصی، فیلتر دستگاه را تمیز و نظافت کنید تا مسیر هوای سیرکوله باز بوده و هوا جریان داشته باشد. تمیزی فیلتر مهم است و در صورتی که گرد و غبار بسیار زیادی آن را پوشانده لازم است که فیلتر جدیدی را نصب کنید.

انواع داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت

• کمبود مبرد داکت اسپلیت

ماده مبرد یا فرون به خنک کردن محل شما کمک می‌کند. اگر ماده مبرد کمتر از مقدار معمول باشد در این صورت محل شما خنک نخواهد شد. در این مورد می توانید با تکنیسین‌های شرکت اورینت تماس بگیرید تا کارهای لازم را با شما در میان گذاشته و در موارد خیلی شدید می‌توانند با مراجعه به محل، مشکل شما را حل کنند.

• خرابی/ شکستگی ترمیستور یونیت خارجی

دستگاه داکت اسپلیت در دمایی که توسط ریموت کنترل تنظیم کرده‌اید کار می‌کند. این بخش از دستگاه در کارکردن آن نقش موثری دارد و به همین دلیل هرگونه خرابی آن می‌تواند باعث شود که شما هوای مطبوع نداشته باشید. در این مواقع با شرکت اورینت تماس بگیرید تا تکنیسین‌های این شرکت در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکل شما را حل کنند.

• خرابی ترموستات داکت اسپلیت

در صورتی که محل شما گرم شده در این مرحله لازم است که ترموستات دستگاه را بررسی کنید. در صورتی که ترموستات خنک شده، لازم است که دمای آن را دوباره تنظیم کنید. دستگاه را روشن کرده و دمای آن را از نو تنظیم کنید و منتظر نتیجه بمانید. در صورتی که هوای سرد به محل شما راه یافته در این صورت ترموستات کار می‌کند.

داکت اسپلیت توکار

داکت اسپلیت توکار

• انسداد کندانسور

کندانسور دستگاه داکت اسپلیت در ایجاد تهویه مطبوع محل شما نقش بسزایی دارد و فن کویل بسیار بزرگی در داخل کندانسور قرار دارد. باله‌های نازک فلزی که به فاصله اندکی نسبت به هم قرار دارند مشخصه این بخش از دستگاه است. در صورتی که دستگاه شما کار می‌کند ولی همچنان دمای محل شما گرم است در این صورت یکی از مشکلاتی که پیش‌بینی می‌شود این است که کندانسور مسدود شده و لازم است که مسیر عبور هوا را باز کنید تا این مشکل نیز حل شود.

زمانی که دستگاه خوب کار می‌کند، فن کندانسور، هوا را به یونیت خارجی می‌مکد تا هوای گرم از محل خارج شود. توصیه می‌کنیم که به نظافت و تمیزی کندانسور اهمیت قائل شوید تا هوا جریان داشته باشد. فن‌کویل که گرد و غبار و سایر مواد خارجی باعث گرفتگی آن شده را تمیز کنید. می‌توانید کندانسور را با قلم مو با دقت تمیز کنید تا کلیه گرفتگی‌ها برطرف شود.

• خراب شدن پمپ حرارتی

کندانسور ممکن است پمپ حرارتی داشته باشد و با برق متناوب کار می‌کند. در صورتی که دستگاه داکت اسپلیت شما درست کار نمی‌کند، فیلتر، ترموستات و سایر بخش‌های آن را به دقت بررسی کنید و در صورت لزوم با تکنسین‌های شرکت‌های تاسیساتی تماس بگیرید.

• انسداد لوله های مسی

انسداد لوله‌‌های مسی داکت اسپلیت باعث خواهد شد تا محل شما خنک نشود. رسوب مواد معدنی محلول آب باعث بروز این مشکل می‌شود به همین دلیل لازم است که داخل لوله‌ها را نیز تمیز کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری کرده باشید.

• خرابی برد داکت اسپلیت

برد داکت اسپلیت یکی از مهم‌ترین قطعات دستگاه است و در صورت خرابی، محل شما تهویه نخواهد شد. برد دستگاه در عملکرد موثر آن نقش بسزایی دارد و در صورتی که خراب شود، لازم است که با تکنیسین تاسیساتی تماس بگیرید تا مشکل حل شود.

نتیجه گیری

داکت اسپلیت یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های تاسیساتی است که در خنک کردن محل نقش بسزایی دارد. یخ زدگی اواپراتور، نشتی مبرد، خرابی یونیت خارجی، انسداد فیلتر، لوله‌های مسی، خرابی پمپ حرارتی، و خرابی برد دستگاه، مهم‌ترین عواملی هستند که باعث خنک نشدن محل شما خواهد شد. در خیلی از موارد ناچار هستید که با تکنسین تاسیساتی برای رفع مشکل تماس بگیرید.