چگونه فن کویل را هواگیری کنیم؟

چگونه فن کویل را هواگیری کنیم؟

۱۵ خرداد ۱۳۹۳

از آن جايي كه فن کویل ها، هر دوي سرمايش و گرمايش را با فن كويل حرارتی انجام می دهند به همين دليل هواگيری مهم است.

مقدمه

از آن جايي كه فن کویل‌ها، هر دوي سرمايش و گرمايش را با فن‌كويل حرارتی انجام می‌دهند به همين دليل هواگيری مهم است. با انجام کار، کارایی دستگاه افزایش خواهد یافت. هواگیری فن‌کویل باعث افزایش کارایی آن خواهد شد

وجود هوا در فن کویل

آب سرد فن‌کویل از گازهای اکسیژن، نیتروژن و سایر گازها تشکیل شده است. گاز به تدریج از آب جدا شده و در سطح آب پخش می‌شود. هوا به شکل داخل آب دیده می‌شود، ثابت، حباب‌های ریز، و محلول در آب. در صورتی که هوای داخل فن‌کویل تخلیه نشود، در این صورت به دستگاه آسیب وارد می‌کند و به عنوان مثال می‌تواند باعث خوردگی فن‌کویل شود.

حباب هوا به یکدیگر متصل شده و باعث کاهش سرعت جریان آب خواهد شد. در صورتی که هوای محلول فن‌کویل تخلیه نشود می‌تواند باعث خوردگی دستگاه شود. حباب‌های هوا بر لوله‌های فولادی، دیگ‌های چدنی و منابع انبساط تاثیر گذاشته و در نهایت باعث کاهش کارایی و نشت دستگاه خواهد شد. سر و صدای دستگاه نشانگر وجود هوای دستگاه فن‌کویل است و لازم است که هواگیری شود.

هواگیری فن کویل سقفی نیازمند مهارت خاص و بیشتری است

هواگیری فن‌کویل سقفی نیازمند مهارت خاص و بیشتری است

اهمیت هواگیری فن کویل

در صورتی که هواگیری دستگاه انجام نشود به تدریج کارایی دستگاه کاهش می‌یابد و از آن جایی که در فن‌کویل هوا از پایین به بالا جریان می‌یابد تا در نهایت از طریق دریچه های هوا خارج شود. حباب های هوا به تدریج باعث کاهش کارایی دستگاه شده و باعث خوردگی لوله ها و اتصالات دستگاه خواهند شد. در کل می‌توان گفت هوای موجود در دستگاه خوب نیست و باید هر چه زودتر نسبت به هواگیری دستگاه اقدام شود.

نحوه هواگيری

در مدل‌هاي قديمي با باز كردن پيچ هواگيری اين كار انجام می‌شد ولي امروزه با قرار دادن شير هواگيری اين كار به ساده ترين شكل ممكن انجام می‌شود و خود کاربر هم می‌تواند این کار را خود انجام دهد و نیازی به وجود تعمیرکار یا سرویس کار نیست.

البته محل قرارگیری شیر یا پیچ هواگیری در مدل‌های مختلف متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه از محل شیر یا پیچ هواگیری آگاه شوید. البته در مدل‌های سقفی فن کویل، کار هواگیری قدری مشکل خواهد بود.

هواگیری فن کویل سقفی را به سرویسکاران متخصص بسپارید

هواگیری فن کویل سقفی را به سرویسکاران متخصص بسپارید

هواگیری از ابتدا تا انتها

قبل از این که کار هواگیری را انجام دهید لازم است که از جریان داشتن آب یا هر سیال دیگر به داخل دستگاه مطمئن شوید. در صورتی که فن کویل شما در خانه است حتما از برقراری آب گرم و سرد به داخل دستگاه اطمینان حاصل کنید و بعد از اطمینان می‌توانید به سراغ شیر هواگیری بروید. وقتی شیر هواگیری را باز می‌کنید در این صورت آب موجود در دستگاه از آن خارج خواهد شد. بعد از این کار نسبت به جریان داشتن آب گرم یا سرد در لوله ها اطمینان حاصل کنید.

سعی کنید که وضعیت خروجی آب از دستگاه به وضعیت پایدار برسد و بعد از این کار است که می‌توانید دوباره شیر یا پیچ هواگیری را ببندید. در صورتی که دستگاه شما به سینی درین مجهز باشد آبی که تخلیه می‌شود به سینی تخلیه می شود ولی در صورتی که چنین سینی در دستگاه شما وجود نداشته باشد، تخلیه آب موجود در دستگاه ممکن است باعث محیط زندگی و محل کار شما را کثیف کند. اگر دستگاه شیر هواگیری داشته باشد می توانید با شیلنگی، آب تخلیه را به محل دیگری هدایت کنید و در فن‌کویل‌های مجهز به پیچ هواگیری، می توانید از تشت استفاده کنید.

نکات مهم هواگیری

• اگر آب خروجی به صورت مداوم از دستگاه خارج نشود در این صورت ممکن است که فن کویل شما رسوب داشته باشد و لازم است که به کمک سرویس کار و اسید غلظت، رسوب دستگاه را از بین ببرید.

• در صورتی که در دستگاه شما به غیر از آب از سیالاتی دیگری استفاده می‌کنید توصیه می کنیم که جریان هواگیری را به سرویس کاران فن‌کویل بسپارید.

• در صورتی که پس از هواگیری، دستگاه شما درست کار نمی‌کند ممکن است مشکل از جای دیگری باشد و شاید مسیر ورود سیال مسدود شده یا مشکل دیگری وجود داشته باشد، در این اوقات توصیه می‌کنیم که کار هواگیری را به سرویس کاران بسپارید.

• در دستگاه‌های مجهز به پیچ هواگیری لازم است که برای هواگیری به محل مورد نظر کاملا دسترسی داشته باشید.

• عمل هواگیری به دو روش دستی و اتوماتیک انجام می‌شود. دستورات هواگیری اتوماتیک در کاتالوگ دستگاه مشخص شده است.

• در برخی مدل‌های فن کویل، شیر هواگیری ممکن است روی شیر اصلی دستگاه نصب شده باشد.

• لازم است که کار هواگیری را در مدل‌های سقفی با دقت هر چه تمام تر انجام دهید تا آب شیر تخلیه بیه سقف کاذب محل نریزد.

با هواگیری فن کویل، دستگاه به روزهای اول خود باز خواهد گشت

با هواگیری فن کویل، دستگاه به روزهای اول خود باز خواهد گشت

اهداف هواگیری

متعادل سازی جریان آب، مهم ترین هدف هواگیری فن‌کویل است و با انجام این کار سرمایش و گرمایش آن برقرار خواهد بود.

وظیفه طراح سیستم

طراح سیستم فن‌کویل لازم است که دستگاه را به گونه‌ای طراحی کند که اگر تا به فرض مثال، هواگیری دستگاه انجام نشود، به دستگاه آسیب سختی وارد نشود. تحمل سیستم بالای ۱۰% در وضعیت سرمایش و گرمایش بهترین وضعیتی است که طراح سیستم می تواند آن را پیش بینی کند.

افزایش تحمل سیستم بالای ۵% در سرعت جریان آب یا هر سیال دیگر وضعیت مناسب دیگری است که طراح سیستم می‌تواند آن را پیش‌بینی کند. متعادل سازی هیدرونیک مهم ترین هدف طراحی سیستم است که می‌توان به آن دست پیدا کرد.

اکثر هواگیری فن کویل، دستی انجام می شود

اکثر هواگیری فن کویل، دستی انجام می شود

اهمیت مطالعه نقشه دستگاه قبل از هواگیری فن‌کویل

هر چقدر که به ساختار دستگاه آشنا باشید به همان اندازه می‌توانید هواگیری فن کویل را در هر مدلی انجام دهید. البته کارشناسان و مهندسان شرکت فروشگاهی اورینت می‌توانند در این مورد به شما کمک کرده و مشاوره‌های لازم را ارائه دهند. در صورتی که به نقشه دستگاه آشنا باشید می‌توانید روش سریعی را انتخاب کنید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن کار هواگیری فن‌کویل را به انجام برسانید.

هواگیری فن‌کویل مبتنی بر روش‌های ریاضی و کامپیوتر

البته این روش بیشتر در کشورهای اروپایی، آمریکا، استرالیا انجام می‌شود ولی شاید شرکت‌های سرویس کار و مهندسانی نیز در ایران وجود داشته باشند که با روش‌های شبیه سازی شده ریاضی و کامپیوتر، هواگیری فن‌کویل را انجام می‌دهند که در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می شود. این روش در مقایسه با سایر روش‌ها، در حدود ۲۵% ارزان‌تر است.

هواگیری فن کویل متناسب با وضعیت قرارگیری دستگاه

هواگیری دستگاه لازم است که با وضعیت قرارگیری دستگاه کاملا هماهنگ باشد و در صورتی که فن‌کویل سقفی را هواگیری می‌کنید لازم است که با دقت هر چه تمام‌تر انجام دهید تا محیط کار و منزل شما کاملا تمیز بماند. هواگیری دستگاه‌های سقفی سخت و دشوار است و لازم است که به سرویس کاران ماهری سپرده شود تا کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.

در صورتی که هواگیری فن کویل به بهترین شکل ممکن انجام شود، سرمایش و گرمایش محیط در وضعیت بهتری خواهد بود. هواگیری موجب می‌شود که کارایی دستگاه افزایش یافته و پمپ‌های آب می‌توانند در بهترین وضعیت، دوباره آب را مکش کرده و دوباره سرمایش و گرمایش دستگاه برقرار خواهد شد.
این کار، اکسیژن و دیگر گازهای محلول آب را از بین برده و در نهایت دستگاه فن‌کویل با کارایی بیشتری کار خواهد کرد.

دوره‌های هواگیری فن‌کویل

در هر زمانی که کارایی دستگاه کاهش می‌یابد می توانید با هواگیری دوباره دستگاه را به حالت اولیه باز گردانید. به طور معمول با شروع فصل تابستان و زمستان می‌توانید هواگیری فن کویل را انجام دهید

نتیجه گیری

از آن جایی که در آب یا هر سیال دستگاه فن کویل، به صورت محلول، اکسیژن و نیتروژن وجود دارد، حباب های هوا باعث خوردگی تدریجی دستگاه می شود و به همین دلیل هواگیری فن کویل ضروری است تا کارایی دستگاه مانند قبل بهینه شود.