چگونه چیلر را گرم کنیم؟

چگونه چیلر را گرم کنیم؟

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

تامین گرمایش و سرمایش ساختمان یکی از موارد ضروری است که می‌توان با چیلر‌های جذبی، هوا خنک ، آب خنک این امر را محقق کرد.

مقدمه

با چیلر می‌توان آب گرم را هم تهیه کرد. نحوه گرمایش چیلر نسبت به سایر دستگاه‌های تاسیساتی متفاوت است. چیلرها تغییر کرده‌اند و مدرنیته شده‌اند و به همین دلیل لازم است که با کارکرد و عملکرد آن‌ها به خوبی آشنا شویم. اجزای پیشرفته چیلر موجب کارکرد بهتر این دستگاه تاسیساتی شده است. شما با این دستگاه می‌توانید سرمایش و گرمایش را همزمان داشته باشید. دستگاه چیلر به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های گرمایشی خود را در حد بسیار زیادی کاهش دهید.

چیلر آب خنک تراکمی

چیلر آب خنک تراکمی

نحوه گرمایش چیلر

شما با مبرد حرارتی که توسط کمپرسور تخلیه می‌شود این امر را محقق کنید. یک دریچه منحرف کننده، مبرد را بیش از حد گرم کرده را به یک مبدل حرارتی تبدیل می‌کند تا بتوان از آن گرمایش محل را تامین کرد. با بازیابی گرما می‌توان محل را زمانی که دمای هوای بیرون سرد است به راحتی گرم کرد. در این چنین شرایطی فقط از ۳۰ درصد ظرفیت سرمایش این دستگاه تاسیساتی استفاده خواهد شد و این چنین چیلرهایی تنها ۳% آلودگی صوتی دارند.

چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک

درصد بازیابی گرمایش چیلر

از دیدگاهی تنها می‌توان ۵۱۱ کیلووات گرما را از ۱۵۲ کیلووات گرمای تولیدی چیلر بازیابی کرد. شما با چیلر می‌توانید در هر فصلی از سال، گرمایش محل خود را به بهترین وجهی تامین کنید. برخی از این دستگاه‌های تاسیساتی می‌توانند آب را تا ۵۰ و برخی تا ۶۰ درجه سانتیگراد گرم کنند.

اگر به گرمایش خیلی بیشتری نیاز داشته باشید می‌توانید تا ۱۳۰ درصد بیشتر از ظرفیت سرمایش چیلر استفاده کنید. آب گرم، ۵۰ درجه سانتیگراد می‌تواند تا ۱۲۵ درصد گرمایش تولید کند. گرمایش بیشتر با بخار زدایی کار دشواری است بخاطر این که با تخلیه ماده مبرد از کمپرسور به خازن این امر محقق می‌شود. دو کندانسور موازی هد کندانسور خنک کننده را کنترل می‌کنند تا بتوان از گرمایش این دستگاه تاسیساتی هم استفاده کرد.

گرمایش چیلرهای خنک آب

در چیلرهای آب خنک می‌توان با تخلیه آب کمپرسور و هدایت آن جهت تماس با ماده مبرد ثانویه می‌توان این امر را محقق کرد. کارایی چیلرهای آب خنک نسبت به هوا خنک در تامین گرمایش کمتر است.

نوع و ظرفیت این دستگاه تاسیساتی در مقدار دریافتی گرمایش مهم است و البته برج خنک کننده بهترین دستگاه تاسیساتی است که شما هم می‌توانید سرمایش و گرمایش را همزمان داشته باشید. البته ماده مبرد هم مهم‌ترین عاملی است که بر میزان گرمایش تاثیرگذار خواهد بود.

چیلرهای آب خنک می‌توانند با انرژی کمتری، گرمایش را بازیابی کنند. البته باید طراحی لازم در این دستگاه تاسیساتی صورت بگیرد تا بتوان، این دستگاه تاسیساتی را نیز گرم کرد. باید ساختار و کنترل‌های لازم در این دستگاه تاسیساتی وجود داشته باشد تا بتوان گرمایش این دستگاه تاسیساتی را هم پیش‌بینی کرد. محدودیت آب خروجی بر محدودیت دمای مبرد تاثیرگذار نیست. دمای هوای خارج و فشار مبرد بر میزان گرمایش دریافتی تاثیر می‌گذارد. هر گونه تغییر شرایطی موجب می‌شود که میزان گرمایش دریافتی نیز تغییر کند.

چیلر جذبی

چیلر جذبی

تفاوت ماده مبرد آب و گلیکول

چیلرهایی که با ماده مبرد گلیکول مانند اتیلن یا پروپیلن گلیکول کار می‌کنند می‌توانند گرمایش خیلی کمتری را تامین کنند. ماده مبرد پروپیلن گلیکول در مقایسه با اتیلن گلیکول، گرمایش کمتری را تولید می‌کند. البته در اواپراتور این دستگاه تاسیساتی عوامل دیگری هم دخیل هستند که بر میزان گرمایش تولیدی این دستگاه تاسیساتی تاثیرگذار خواهند بود. ماده مبرد گلیکول به سرعت در دمای خیلی سرد منجمد می‌شود و لازم است که با شرایطی مانند ضد‌یخ، از انجماد آن جلوگیری کرد.

چیلر گردشی

چیلر گردشی

نحوه تولید گرمایش

در چیلرهای هوا خنک، ماده مبرد حرارتی De super heater گرمای ساختمان را به خارج از ساختمان به وسیله فن‌های کندانسور هدایت می‌کند. در حالت بازیابی گرما، مبرد گرم از کمپرسور خارج شده و انرژی گاز مبرد به آب گرم ورودی منتقل می‌شود و به مبدل حرارتی وارد می‌شود. در این حالت مبرد قبل از این که سرد شود، انرژی فن را کاهش داده و باعث بهبود انرژی خواهد شد.

عوامل تاثیرگذار بر میزان گرمایش

طراحی ساختمان، موقعیت جغرافیایی بر میزان گرمایش دریافتی تاثیرگذار است. البته لازم نیست که از همه روش‌های موجود و شناخته شده، گرمایش لازم را تامین کنید، نکته مهم این است که بتوانید در بلندمدت گرمایش لازم را تامین کرده و بدست بیاورید. البته بهره‌وری انرژی و سازگاری با محیط زیست نیز مهم بوده و لازم است به آن‌ها توجه شود. امروزه در اکثر ساختمان‌ها و هتل‌ها به تامین گرمایش نیز توجه می شود.

امروزه تامین همزمان گرمایش و سرمایش در صنعت گردشگری بسیار مهم است و البته گرمایش اتاق‌ها و سالن‌های فضاهای آموزشی مهم بوده و آبگرم برای این فضاها اهمیتی ندارد. بنابراین می‌توان گرمایش این اماکن را به بهترین وجهی تامین کرد.

تهویه مطبوع در مراکز بهداشتی و درمانی نیز مهم است و تامین گرمایش و سرمایش در بسیاری از اماکن بهداشتی و درمانی لازم و ضروری است. هر دو دما باعث راحتی و رفاه دمایی بیماران خواهد شد.

چیلر هوا خنک اسکرال

چیلر هوا خنک اسکرال

صرفه جویی هنگام کار

برای انجام این کار لازم است که چیلر به تجهیزات دیگری مجهز بوده و به عبارتی سرمایه گذاری کرد تا بتوان نتیجه لازم را بدست آورد. در این دستگاه‌های تاسیساتی با کمپرسورهای پیمایشی، صرفه جویی گرمایشی در حدود ۰۵/۰ درصد صورت می‌گیرد و فن‌های کندانسور به مدت زمان کمتری کار می‌کنند.

بخاطر این که بخار مبرد گرم قبل از این که وارد چرخه تامین گرمایش شود، سرد شده و این کار محقق نمی‌شود. ظرفیت بار گرمایشی بر عملکرد این دستگاه تاسیساتی تاثیر می‌گذارد. این دستگاه تاسیساتی که ظرفیت گرمایی کمی دارد، کارایی کمی هم خواهند داشت. به همین دلیل چیلری با گرمایش یکپارچه خیلی بیشتر از چیلری با بازیابی گرما، کارایی دارد.

تامین گرمایش چیلرهای جذبی

این نوع چیلرها، گرمای سایر تجهیزات را جذب کرده و به همین دلیل راحت‌تر می‌توانند سرمایش لازم را نیز فراهم کنند. بجای مبردهای معمولی، آب با آمونیاک یا لیتیوم بروماید مخلوط می‌شود و بهترین ترکیبی است که می‌توان یافت بخاطر این که سمی نیست.

چیلر آب خنک اسکرو

چیلر آب خنک اسکرو

مزایای چیلر جذبی برای تامین گرمایش

• این نوع چیلرها سازگار با محیط زیست طراحی و تولید شده‌اند و ماده مبرد، به محیط زیست و ازن آسیبی وارد نمی‌کند

• هزینه آب و برق و سایر هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی کاهش یافته است

• این نوع دستگاه تاسیساتی به آرامی کار می‌کند و در مجموع محیط کار چیلر، آرام و بی سر و صدا است

• بازیابی گرما با این نوع چیلرها، به آسانی صورت می‌گیرد

• برای تامین گرمایش، برق مصرف نمی‌شود

• برای تامین گرمایش، به برق اضطراری نیست

اصول کار چیلر جذبی برای تامین گرمایش

در یک چیلر جذبی، کندانسور، کمپرسور، اواپراتور، جاذب و مبدل حرارتی وجود دارد. مبرد با مخلوط آب لیتیوم بروماید در مخزن این دستگاه تاسیساتی قرار می‌گیرد. مبدل حرارتی ، مبرد را پمپاژ کرده و در بالای چیلر به مخزن ژنراتور وارد می شود. گرمای خارج یا بخار بخش‌های دیگر به ژنراتور این دستگاه تاسیساتی وارد می‌شود. گرمای دو ماده لیتیوم بروماید و آب را از هم جدا می‌کند.

آب بخار شده و به سمت بالا حرکت کرده و وارد کندانسور می‌شود و از آن جایی که لیتیوم ماده سنگینی است به ته نشست می‌کند. آب سرد چیلر جذبی با مصرف خیلی از کمی برق تامین می‌شود و سرمایش و گرمایش ساختمان با این مقدار آب سرد تامین می‌شود. امروزه با چیلرهای جذبی می‌توان به راحتی گرمایش لازم را تامین کرد. شما می‌توانید با گاز یا گاز و آب‌، گرمایش لازم را تامین کنید.

استفاده از این دستگاه تاسیساتی می‌توان گرمایش ساختمان‌های اداری، تجاری و صنایع مواد غذایی و دریایی به راحتی تامین کرد. با این دستگاه تاسیساتی می‌توان در این حوزه‌ها ، گرمایش لازم را تامین کرد. افزایش هزینه های برق و گاز طبیعی موجب شده که بتوان با این نوع دستگاه تاسیساتی گرمایش و سرمایش لازم محل را تامین کرد.

نتیجه گیری

تامین گرمایش و سرمایش ساختمان یکی از موارد ضروری است که می‌توان با چیلرهای جذبی، هوا خنک ، آب خنک این امر را محقق کرد. برای این کار آب گرم یا بخار آب لازم است که و هر چقدر که دمای آب گرم یا بخار بیشتر باشد به همان اندازه میتوان محل را راحت‌تر گرم کرد.