چیلر بهتر است یا پکیج؟

چیلر بهتر است یا پکیج؟

۹ مرداد ۱۳۹۷

با مقایسه متوجه میشویم که هرکدام برای مساحت های مشخصی ساخته شده اند. چیلر به راحتی می تواند گرمایش مساحت های بزرگ را تامین کند.

مقدمه

در مرکز تجاری لازم است که همه چیلر و هم پکیج وجود داشته باشد. شما با روش‌های متفاوتی می‌توانید سرمایش یا گرمایش مرکز تجاری را تامین کنید. سیستم‌های سرمایش و گرمایش بزرگترین مصرف کنندگان انرژی هستند و از چیلر، برج خنک کننده، پکیج و پمپ حرارتی تشکیل شده‌اند.

چیلر برای تامین گرمایش مساحت های بزرگتر بهتر است

چیلر برای تامین گرمایش مساحت‍‌های بزرگتر بهتر است

نحوه کار چیلر به همراه با پکیج

چیلر با آب می‌تواند گرمای هوا را از بین ببرد و نسبت به پمپ‌های حرارتی و تهویه مطبوع متفاوت است. متناسب با نوع سیستم، برخی از این دستگاه تاسیساتی می‌توانند برخی از بخش‌های ساختمان را گرم یا سرد کنند و سیستم چهار لوله این ویژگی را دارد و شما در این نوع دستگاه تاسیساتی به بهترین روش سرمایه گذاری می‌کنید.

با چیلر می توانید سرمایش و گرمایش را همزمان داشته باشید

با چیلر می توانید سرمایش و گرمایش را همزمان داشته باشید

مزایای چیلر با برج خنک کننده و پکیج

چیلر به همراه با برج خنک کننده و پکیج نسبت به سایر دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی مزایای بسیار زیادی دارد و با سرعت و قدرت بیشتری می‌توانند محل را گرم یا سرد کنند. چیلرها در مناطقی با آب و هوای خیلی سرد مناسب هستند. زمانی که یونیت خارجی گرمای محل را خارج می‌کند، عملکرد با این دستگاه تاسیساتی از برج خنک کننده به پکیج تغییر می‌کند. چیلر در این شرایط می‌تواند از دیگ هیدرونیک گرما را گرفته به عوض این که هوای زیر دمای انجماد را به هوای گرم تغییر دهد.

سیستم یکپارچه چیلر و پکیج

در روش‌های معمول شما می‌توانید سیستم‌های سرمایشی یا گرمایشی را به صورت جداگانه نصب کرده و از آن‌ها استفاده کنید. در سیستم یکپارچه، کارایی و عملکرد سیستم بالاتر خواهد بود. شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه، سیستم خود را بروز رسانی کنید.

به عنوان مثال، زمانی که آب سرد کندانسور وارد چیلر می‌شود کارایی بالاتری دارند. در این حالت فن‌های برج خنک کننده برای تهیه آب خنک کندانسور، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. با بهینه سازی سیستم چیلر و برج خنک کننده، شما انرژی کمتری را مصرف خواهید کرد و در ضمن سیستم با کارایی بیشتری کار خواهد کرد.

پکیج در مقایسه با چیلر فقط برای مساحت های کوچک مناسب است

پکیج در مقایسه با چیلر فقط برای مساحت‌های کوچک مناسب است

سیستم‌های سرمایش و گرمایش مصرف کننده انرژی

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی یک سوم انرژی ساختمان را مصرف می‌کنند. گاز طبیعی یا روغن در اکثر سیستم‌ها استفاده شده است. ولی انرژی الکتریکی نیز در این نوع سیستم مصرف می‌شود. این نوع سیستم‌ها به ایجاد تهویه مطبوع کمک می‌کنند. سیستم‌های سرمایشی می‌توانند در مقایسه با سیستم‌های گرمایشی، هوای داخل ساختمان را به بهترین روش تهویه می‌کنند.

سیستم الکتریکی، گرمایش در تامین نیازهای گرمایشی ساختمان نقش بسزایی دارند. طراحی و عملکرد مناسب باعث صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی شما خواهد شد. اگر به درستی مراحل نصب و راه اندازی را اجرا کرده باشید در این صورت، سیستم شما کارایی و عملکرد لازم را خواهد داشت.

قدرت گرمایشی پکیج در مقایسه با چیلر کم است

قدرت گرمایشی پکیج در مقایسه با چیلر کم است

مقایسه چیلر و پکیج در تامین گرمایش

چیلرها در تامین گرمایش محل نقش بسزایی دارند. در چیلر، مبدل حرارتی می تواند از طریق مایعات، گرما را منتقل کند. شما می‌توانید در هر اتاق فن‌کویلی را قرار داده و گرمایش اتاق‌های مورد نظر خود را تامین کنید. با این دستگاه تاسیساتی بهتر می‌توانید سرمایش یا گرمایش اتاق‌های ساختمان را تامین کنید. بدین ترتیب هزینه انرژی هر واحد آپارتمانی نسبت به سایر واحدها جداگانه خواهد بود.

با چیلر می‌توانید گرمایش مساحت‌های بزرگتری را تامین کنید ولی گرمایش پکیج برای مساحت‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود. چیلرها به دو گروه آب خنک و هوا خنک تقسیم بندی می‌شوند. چیلرهای هوا خنک، هوای خارج را مکیده و آن را به داخل ساختمان تزریق می‌کنند، ولی چیلرهای آب خنک، با استفاده از آب کندانسوری که جریان دارد، سرمایش یا گرمایش محیط را تامین می‌کنند.

ساختمان های مسکونی و تجاری

با چیلرها می‌توان، سرمایش و گرمایش این چنین ساختمان‌هایی را تامین کرد. شما با چیلر چهار لوله می‌توانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. البته برخی از ساختمان‌های مسکونی نیز این چنین ویژگی را دارند، شما می توانید با کندانسورهایی با جریان متغیر مبرد (VRF) این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. شما با چیلر می توانید به بهترین شکل ممکن، گرمایش ساختمان را تامین کنید.

از آن جایی که این دستگاه تاسیساتی گرمایش را خیلی راحت‌تر تامین می‌کنند، بنابراین این چنین سیستمی برای تامین گرمایش واحدهای صنعتی در مساحت‌های بزرگ بهتر خواهد بود و شما با رسیدگی‌های دوره‌ای می‌توانید به تداوم گرمایش در ایام سال کمک کنید.

چیلر را مناسب اهداف و کاربری های خود انتخاب کنید

چیلر را مناسب اهداف و کاربری‌های خود انتخاب کنید

دلایل محبوبیت سیستم VRF

• تامین گرمایش و سرمایش همزمان

• امکان منطقه بندی راحت‌تر ساختمان

• کارکرد مناسب سیستم

• امکان تامین سرمایش و گرمایش جداگانه بخش‌های مختلف ساختمان

• امکان تامین گرمایش و سرمایش با وسایل مختلف قابل نصب به دیوار یا کف زمین

• هزینه کمتر کمپرسورهای VRF

البته لازم نیست که این چنین سیستمی را در مساحت‌های کوچک تر نصب کنید. افزایش تعداد لوله در سیستم VRF ممکن است کارایی سیستم را مختل کند که نباید نادیده گرفته شود. شرکت‌های معتبر و دارای مجوز لازم است که این چنین سیستمی را نصب کنند. لوله‌های سیستم لازم است که با گاز نیتروژن لحیم کاری شده و جریان آب و مبرد لازم است که مطابق نیاز تخلیه شود.

نگهداری چیلر در مقایسه با پکیج، هزینه بر است

نگهداری چیلر در مقایسه با پکیج، هزینه بر است

مساحت ساختمان و واحد عامل تعیین کننده در سیستم VRF

نصب این سیستم در آپارتمان‌ها و واحدهای آپارتمانی با مساحت کم ضروری به نظر نمی‌رسد و طول لوله گذاری در هزینه این نوع سیستم تاثیرگذاری خواهد بود. لوله‌های بلند و ارتفاع بالاتر از کمپرسور باعث خواهد شد تا این سیستم کارایی لازم را نداشته باشد.

چیلرهای ماژول

برندهای مختلفی این نوع چیلرها را طراحی و تهیه می‌کنند و این چنین دستگاه‌هایی می‌توانند آب یا گلیکول را گرم کنند. شما با این نوع چیلرها می‌توانید مناطق بسیار سردسیر استفاده کرده و ساختمان و واحد آپارتمانی خود را گرم کنید. چیلرها می‌توانند، گرمایش مساحت‌های بزرگ را براساس قدرت گرمایشی خود تامین کنند.

مشاوره خرید و نگهداری چیلر

در رابطه با خرید و نگهداری چیلر با مهندسین شرکت اورینت مشاوره کنید

پکیج

کارایی اکثر این نوع سیستم‌ها، ۹۰ درصد بالاتر است. ولی بهتر است که این نوع سیستم‌ها را با احتیاط کامل استفاده کنید. این نوع سیستم در بهار و پاییز کارایی بالایی دارند. در نصب این سیستم لازم است که با احتیاط عمل کنید. در پکیج، ماده خنک کننده تا قبل از دمای مشخص شده ، گرم می شود می‌توان با این آب، گرمای لازم محل را تامین کرده و همچنین از آن به عنوان آب گرم استفاده کرد. توصیه می‌کنیم که متناسب با بودجه و نیاز خود، پکیج را خریداری کنید.

عوامل تعیین کننده قدرت گرمایشی پکیج

• انرژی خروجی (میزان قدرت اسمی)

• کارایی

• ماده مبرد

• دمای گرمایشی

• فشار عملیاتی

• مقاومت هیدرولیکی

گرمایش پکیج در مقایسه با چیلر، کم بوده و در بسیاری از موارد مقرون به صرفه است

انواع پکیج

• زیست توده

• پلت چوب

• بخار متراکم

• کومبی

• برقی

• گازی معمولی

عملکرد ۲۴ ساعت پکیج

پکیج‌ها می‌توانند به مدت ۲۴ ساعت کار کنند و شما برای جوشیدن آب جوش دیگر نیازی نیست که انتظار بکشید. شما می‌توانید با لوله کشی هم آب سرد و هم آب گرم را داشته باشید. با پکیج، بخار آب ناشی از جوشیدن آب در داخل سیستم استفاده خواهد شد و هرگز باعث خرابی اسباب و وسایل خانگی چوبی شما نخواهد شد. شما با این سیستم، گرمای بیشتری دریافت خواهید کرد و به تبع کارایی این چنین سیستمی، نسبت به سایر سیستم ها، ۷۵% بالاتر است.

پکیج می‌تواند آبگرم محل را تا دمای ۵۵ درجه سانتیگراد تامین کند. البته میزان گرمای محل هم ۳۵ درجه سانتیگراد خواهد بود. همیشه لازم است که پکیج را به دقت بررسی کنید تا نسبت به کار مداوم آن اطمینان حاصل کنید.

پکیج در مقایسه با چیلر، فضای کمتری را اشغال می‌کند

مزایای گرمایش پکیج

• صرفه جویی در فضا

• امکان نصب در هر مکان مناسب

• دوام حداقل ۱۵ سال

• ارزان و مقرون به صرفه

• مناسب تامین گرمایش و تامین آبگرم

• کارایی بالا در مدل‌های چگالش

• صرفه جویی در مصرف انرژی

• سازگار با محیط زیست

• عملکرد ۱۰۰%

• گرمایش بیشتر

• مدیریت بهتر انرژی

نتیجه گیری

با مقایسه چیلر و پکیج متوجه می‌شویم که هرکدام برای مساحت‌های مشخصی ساخته شده‌اند. چیلر به راحتی می‌تواند گرمایش مساحت‌های بزرگ را تامین کند و گرمایش پکیج هم برای مساحت‌های کوچکتر بهتر خواهد بود. البته با چیلر هم می‌توانید هم سرمایش و گرمایش مساحت بزرگ را به راحتی تامین کنید. شما می‌توانید در این مورد هم با متخصصین و مهندسین شرکت اورینت مشاوره کنید.