کولر گازی بهتره یا آبی؟

کولر گازی بهتره یا آبی؟

۱۳ شهریور ۱۳۹۳

کولر گازی و کولر آبی نسبت به هم تفاوت هایی دارند و هزینه نصب کولر گازی نسبت به کولر گازی ارزان تر بوده و نگهداری آن ارزان و ساده است.

مقدمه

با مقایسه کولر گازی و کولر آبی به مزایا و معایب آن پی خواهیم برد. بسیاری از متخصصان تاسیساتی در مورد مزایای هر دو سیستم بحث می‌کنند. در هر دو شما دوست دارید که در هزینه‌های انرژی خود صرفه‌جویی کنید. شما دوست دارید که از کولری استفاده کنید که در عین حال، محیط دوست نیز بوده و شما می‌توانید با کولری که انتخاب می‌کنید.

تنوع مشتریان کولر‌گازی و کولر آبی

امروزه صنایع مختلف و زیادی، از کولر استفاده می‌کنند، البته کولر گازی در بین مردم محبوبیت بیشتری دارد ولی با این حال برخی از مردم از کولر آبی استفاده می کنند.

تفاوت های کولر‌گازی و کولر آبی

در کولر‌گازی با مبرد، گرمی هوا و رطوبت از بین می‌رود. با این کار سعی می‌شود که هم هوا را مطبوع کرده و هم این که رفاه دمایی اهالی محل تامین شود. این چنین دستگاه‌هایی داکت‌های ثابت هستند و به طور معمول دوبار در سال لازم است که سرویس کاری شوند.

هوا در این دستگاه به وسیله مواد شیمیایی تغییر کرده و در محیط جریان می‌یابد. مواد شیمیایی به گاز تبدیل شده و در محیط جریان می یابد. در حالی که در کولر آبی، هوای خارج از طریق دستگاه در محیط جریان می یابد.

هزینه بالای نصب و نگهداری کولر گازی

هزینه بالای نصب و نگهداری کولر گازی

تفاوت عملکرد

در کولر‌گازی، هوا به مواد شیمیایی خنک شده و گرما و رطوبت موجود هوا از بین می‌رود تا هوای مطبوع پخش شود. کولر‌گازی می‌تواند دمای محیط‌های بسته را تعدیل کرده و هوا را خنک می‌کند. دمای محیط بیرونی در عملکرد این دستگاه تاثیری ندارد. بزرگترین عیب این نوع سیستم‌ها، هزینه نصب و نگهداری آن‌ها است که باعث می‌شود تا بسیاری از مردم از خرید آن منصرف شوند.

برتری کولر آبی به کولر گازی به لحاظ قیمت پایین نصب و نگهداری

برتری کولر آبی به کولر گازی به لحاظ قیمت پایین نصب و نگهداری

کولر گازی از بخش‌های کمپرسور، کندانسور و اواپرتور تشکیل شده و دو بخش اول در خارج از محل شما قرار گرفته در حالی که اواپراتور در داخل محیط و محل قرار می‌گیرد. البته همگی این بخش‌ها در داخل دستگاه‌های جدا از هم قرار می گیرند.

کمپرسور، هوای محیط را گرفته و آن را تغییر داده و فشرده می‌کند و دوباره آن را به محیط برمی‌گرداند و هر چقدر که مولکول‌های هوا به هم نزدیک باشد به همان اندازه خنکی هوا بیشتر خواهد بود. مبرد باعث می‌شود که هوای داغ وارد دستگاه شده و به صورت متراکم به محل وارد شود. کندانسور، پره‌های فلزی دارد و این پره‌های فلزی مانند رادیاتور عمل می‌کند که باعث می‌شود گرمای محل از بین برود.

کولر آبی مناسب اقلیم گرم و خشک

کولر آبی مناسب اقلیم گرم و خشک

هنگامی که گاز کندانسور از این دستگاه خارج می‌شود، دما سردتر شده و بخاطر فشار پایین، گاز به مایع تبدیل می شود و بعد از آن مایع از طریق روزنه‌ای کوچک به اواپراتور جریان می‌یابد و به صورت گاز تبخیر می‌شود.

کولر آبی از آن جایی که فقط با آب کار می کند به همین دلیل می توان گفت که بسیار ارزان بوده و شما لازم است که هر دو سال یکبار پوشش‌های سلولزی آن را تعویض کنید تا سرمای بیشتری را دریافت کنید. هزینه نگهداری این نوع کولرها، نسبت به دستگاه قبلی، ارزانتر بوده و راه‌اندازی آن‌ها ارزان‌تر است.

در کولرهای آبی، بخار خنک شده آب در محل پخش و منتشر می‌شود، مولکول‌های آب وارد هوای محیط شده و گرمای هوا را از بین می‌برند و در نهایت هوا خنک می‌شود. کولرهای تبخیری برای خنک کردن محیط باز مناسب نیست. هزینه نگهداری کولر آبی نسبت به گازی پایین است.

شرایط خرید کولر آبی

در صورتی که در محیط بسته کار می‌کنید و امکان خرید کولر گازی را نداشته باشید در این صورت می‌توانید این نوع کولر را خریداری کنید.

کولر آبی پرتابل

کولر آبی پرتابل

باور مردم نسبت به تناسب کولر‌گازی و كولر‌آبی

به باور بسیاری از مردم، کولر آبی مناسب مناطق خشک بوده ولی امروزه به دلیل پیشرفت علوم می‌توانید از کولر‌گازی هم در مناطق خشک هم استفاده کنید و اصلا لزومی ندارد که مطابق رسوم و باورهای قدیمی استفاده از کولر عمل کنید.

نکات مهم کولر‌آبی

• قیمت کم و پایین

• استفاده آسان

• کم مصرف

• مناسب برای اقلیم خشک و گرم

• خنک سازی داخل و محیط اطراف

• نصب ساده و ارزان

• نگهداری مقرون به صرفه

• محیط دوست

• مرطوب سازی هوا

• خنک سازی هوا

• سرویس و تعمیر ساده و راحت

• عملکرد بی‌سر و صدا

نکات مهم کولر‌گازی

• قیمت بالا

• پر مصرف

• مناسب اقلیم خشک و مرطوب

• سیرکوله کردن هوای خنک داخل و اطراف محل

• هزینه بالای نصب

• قابلیت بالای انتشار هوای خنک

• رطوبت زدایی محل

• مناسب محل های کوچک

• عملکرد پر سر و صدا

مقایسه کولر گازی و کولر آبی

کولر آبی کولر گازی
مقرون به صرفه هزینه بالای عملیاتی
هوای تمیز و تازه طبیعی سیرکوله کردن هوا
کم‌ترین هزینه نصب هزینه بالای نصب
هزینه پایین نگهداری تمیز کردن مرتب و دوره ای دستکاه و فیلتر
محیط دوست عدم سازگاری با محیط زیست
امکان باز کردن در و پنجره مناسب محیط های بسته
مناسب اقلیم گرم و خشک سازگار با هر نوع اقلیم
مرطوب کردن هوای محل رطوبت زدایی محل
عملکرد آرام و بی سر و صدا عملکرد پر سر و صدا

مقايسه عملكرد کولر‌گازی و كولر آبی

كولر آبي می‌تواند هوای بیرون را به داخل محل شما سیرکوله کند و به همین دلیل هوای محل شما همیشه تازه خواهد بود در حالی که کولر گازی هوای محل شما را گرفته و آن را تغییر داده و دوباره آن را در محل شما سیرکوله می‌کند. البته این کار به تهویه محل شما منجر خواهد شد هوای محل شما هرگز تازه نخواهد بود.

درها و پنجره‌ها هنگام کار کولر گازی باید بسته بمانند، در حالی که همان‌ها هنگام کار کولر آبی می‌توانند باز باشند.

 

یونیت داخلی کولر گازییونیت داخلی کولر گازی

مقایسه هزینه‌های عملیاتی کولر گازی و كولر آبی

کولرهای آبی مقرون به صرفه کار می‌کنند و به همین برای خانواده‌هایی که دوست دارند هزینه‌های کمتری را تجربه کنند بهتر است. هزینه نصب و نگهداری کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی کمتر بوده و ارزان‌تر هستند. شما می‌توانید کولرهای آبی را به راحتی از محلی به محل دیگر جابجا کنید. از آن جایی که کولرهای آبی ارزان کار می‌کنند به همین دلیل راحت تر می توان آن‌ها را برای تابستان در پیش رو آماده کرد. کولرهای آبی برای مناطق گرم و خشک مناسب هستند و برای مناطقی که رطوبت بالایی دارند توصیه نمی‌کنیم.

هزینه نصب کولرهای گازی کم بوده ولی هزینه نگهداری آن‌ها بالا است. از آن جایی که می توان با کولر‌‌گازی، محیط بیرون را نیز تهویه کرد به همین دلیل هزینه نگهداری آن‌ها بسیار زیاد است. یک کولر گازی در مقایسه با کولر آبی می‌تواند مساحت بزرگتری را تهویه و خنک کند.

میزان رطوبت کولر گازی و كولر آبی

کولر آبی باعث افزایش رطوبت محیط می شود، این نوع کولر می تواند محل شما را بلافاصله خنک کند. کولر آبی برای افرادی با پوست خشک مناسب است. در مقابل کولر گازی، رطوبت هوا را از بین برده و درصد بسیار کمی از رطوبت را در محل حفظ می کند.

سازگاری با محیط زیست کولر گازی و كولر آبی

کولر گازی در مقایسه با کولر آبی، انرژی و برق بسیار زیادی را مصرف می کنند. کولر گازی بزرگ می‌تواند یک خانه بسیار بزرگ را خیلی راحت خنک کند. کولر آبی در مقایسه با کولر گازی، گازهای آلاینده را منتشر می‌کند. کولر آبی نسبت به کولر‌گازی با سر و صدای کمتری کار می‌کند.

سایر ملاحظات برای خرید کولر گازی یا کولر آبی

اقلیمی که در آن زندگی می‌کنید و همچنین هدف شما از خرید در تعیین نوع کولر مهم است و لازم است که به آن توجه شود. کولرهای آبی برای مناطق گرم و خشک مناسب بوده در حالی که کولرهای گازی می‌توانند هوای گرم را خنک کنند.

نتیجه گیری

کولر‌گازی و کولر آبی نسبت به هم تفاوت‌هایی دارند و هزینه نصب کولر‌گازی نسبت به کولر‌گازی ارزان‌تر بوده و نگهداری آن ارزان و ساده است و مناسب اقلیم گرم و خشک است و در واقع هوای خارج محل به داخل محیط شما وارد شده و جریان می یابد در حالی که کولر گازی، با فرایندهای شیمیایی، هوای محل را تغییر داده و دوباره به محل باز می‌گرداند.