مزایا و معایب داکت اسپلیت چیست؟

مزایا و معایب داکت اسپلیت چیست؟

۸ آبان ۱۴۰۰

داکت اسپلیت یکی از دستگاه‌های تاسیساتی که مزایا و معایبی دارد. سرمایش و گرمایش دائمی، ارزش افزوده برای محل، عملکرد آرام از مزیت‌های آن به شمار می‌رود.

مقدمه

مزایا داکت اسپلیت به طور یقین نسبت به معایب داکت اسپلیت آن بیشتر است و حتی داکت اسپلیت در مقایسه با اسپیلت معمولی، مزایای بسیار زیادی دارد. با داکت اسپلیت می‌توان از هوای برگشتی دستگاه استفاده کرده و کارایی آن را افزایش داده و مصرف سوخت را به حداقل رساند.

قیمت این دستگاه تاسیساتی و سایر تجهیزات مرتبط در نوسان است. هر چقدر که این دستگاه تاسیساتی را بهتر نگهداری کنید به همان‌اندازه می‌توانید در بلندمدت از آن استفاده کنید. داکت اسپلیت می‌تواند از طریق مجاری و کانال‌هایی در سراسر خانه امتداد داشته و ساکنان خانه می‌توانند از این مزیت استفاده کنند.

 

 

سردرگمی بین انتخاب داکت اسپلیت و اسپلیت معمولی

شما ممکن است که در انتخاب این دو سردرگم شوید ولی توجه داشته باشید که هر کدام مزایا و معایبی دارند و با آگاهی نسبت به این قضیه بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک را انتخاب کنید.

نحوه خنک سازی

در این دستگاه با مکش و گردش هوا در دستگاه داخلی، تهویه هوا انجام می‌شود. بازدهی داکت اسپلیت به کولر‌گازی شبیه است.

 

مزایا

  • مناسب با واحدهایی با چند اتاق
  • صرفه جویی در هزینه انرژی
  • حفظ زیبایی محل
  • عملکرد آرام

 

داکت اسپلیت‌ها نسبت به سایر دستگاه‌های تاسیساتی به صورت مستقل عمل می‌کنند. در اکثر اوقات در پشت بام قرار داشته و با خمیدگی‌هایی در سقف جای می‌گیرند. شما می‌توانید عملکرد دستگاه‌های داخلی و خارجی را کنترل کنید. شما می‌توانید سرمایش و گرمایش را همزمان تجربه کنید. همچنین می‌توانید چندین منطقه دمایی در ساختمان و واحد سکونتی خود ایجاد کنید. از آنجایی که این دستگاه‌های تاسیساتی کوچک هستند بنابراین هزینه نصب و نگهداری آن‌ها مقرون به صرفه است.

شما می‌توانید دمای هر اتاق را کنترل کنید. از آنجایی که به طور مستقل عمل می‌کنند می‌توانید به هر تعداد بخواهید در محل خود نصب کنید. این دستگاه‌های تاسیساتی نسبت به سایر دستگاه‌های تاسیساتی، به آرامی کار می‌کنند.

مناسب برای خانه ها و عمارت‌های بزرگ

از مزایا داکت اسپلیت این است که برای خانه‌های بزرگ‌تر مناسب است و خانه‌ها و ویلاهای دوبلکس تا تریپلکس که دو یا سه طبقه هستند می‌توانند از این مزیت استفاده کنند و متناسب با دمای رفاه گروهی از افراد، دمای آن محل را تنظیم کنند که این امر را می‌توان در مهمانی‌های بزرگ خانوادگی یا تجاری شاهد بود. شما با منطقه بندی دمایی می‌توانید در منزل خود، چندین دما را همزمان تجربه کرده و همین کار باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شما خواهد شد.

دما نیز مانند سایر امورات متناسب با هر فرد متفاوت است و به همین دلیل شما می‌توانید با این دستگاه تاسیساتی رفاه ور راحتی هر فردی را تامین کنید. شما با داکت اسپلیت می‌توانید دمای سالن غذاخوری را در دمای متفاوتی و دمای اتاق‌های خواب را در دمای دیگری تنظیم کنید.

شاید هیچ دستگاه دیگری نتواند خواسته شما را در این زمینه تامین کند و فقط می‌توانید از داکت اسپلیت در این زمینه استفاده کنید که تمامی تجهیزات و قطعات لازم در آن پیش بینی شده است.

 

سرمایش و گرمایش دائمی محل با داکت اسپیلت

شما با داکت اسپلیت می‌توانید سرمایش یا گرمایش محل خود را به صورت دائمی تامین کنید. این دستگاه تاسیساتی به صورت آرام کار می‌کند و به همین دلیل برای اماکن عمومی و حتی خصوصی هم کاملا مناسب است.

ارزش افزوده محل

داکت اسپلیت، بر ارزش و اعتبار محل شما خواهد افزود. شما با داکت اسپلیت می‌توانید ادعا کنید که تهویه مطبوع محل شما تمام اوقات سال، حفظ شده و می‌توانید در زمان فروش محل، آن را به عنوان یک ارزش افزوده محل تلقی کنید.

عملکرد آرام

از آن جایی هوا در داکت اسپلیت‌ها جریان دارد بنابراین کلیه ساکنان منزل در آرامش کامل خواهند برد. برخلاف سایر دستگاه‌های تاسیساتی مانند برج خنک کننده هوا خنک که سروصدای بالایی دارند شما می‌توانید شب را با هوای مطبوعی تجربه کنید. بخاطر همین دلیل بسیاری از مدیران واحدهای تجاری که کار در محیط آرام و بی‌سروصدا را دوست دارند، این دستگاه تاسیساتی را به سایر دستگاه‌ها ترجیح می‌دهند.

نوع انرژی مصرفی، برق یا LPG

داکت اسپلیت‌ها می‌توانند هم با انرژی الکتریکی و هم با گاز مایع کار کنند. بنابراین متوجه می‌شویم که داکت اسپلیت داکت اسپلیت‌ها چقدر منعطف هستند و می‌توانید چندین اتاق با دماهای متفاوتی را داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید دمای اتاق کودک و سالمندان را بالاتر از سایر اتاق‌ها نگه دارید.

 

معایب

  • نصب پیچیده و زمان‌بر
  • هزینه بالای نصب، تعمیر و نگهداری
  • نصب دستگاه‌های بزرگ‌تر به دور از محل زندگی
  • نصب صحیح کنترل پنل روی دیوار
  • نصب و سوراخ کاری کانال
  • نصب فن دستگاه در پشت بام و کانال کشی کل محل
  • عدم سرمایش و گرمایش بسیار زیاد در صورت عدم شبکه بندی کانال‌ها

هزینه نصب و نگهداری داکت اسپلیت‌ها بسیار بالا است و برای این که بتوانید سرمایش و گرمایش محل خود را تامین کنید لازم است که از چندین دستگاه استفاده کنید و داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت معمولی مزایایی دارد. هر چقدر که مساحت محل شما بزرگ باشد به همان اندازه کارایی این دستگاه‌ها‌، کاهش خواهد یافت.

خرید این چنین دستگاه‌هایی گران تمام می‌شود و ناچار هستید که برای هر اتاق، دستگاه جداگانه یا کانال کشی جداگانه‌ای را مدنظر داشته باشید. استفاده همزمان از سرمایش و گرمایش، هزینه‌بر است و در صورتی که تمایل داشته باشید که از دستگاهی با امکانات عالی استفاده کنید لازم است که بیشتر هزینه کنید.

 

 

انرژی بیشتر

داکت اسپلیت در مقایسه با اسپلیت‌های معمولی، انرژی بیشتری را مصرف می‌کنند. در صورتی که از مزیت منطقه بندی دمایی استفاده نکنید، تامین گرمایش و سرمایش کل خانه هزینه بر خواهد بود. در صورتی که دستگاه شما فاقد برچسب انرژی باشد، انرژی الکتریکی بسیار زیادی را مصرف خواهد کرد.

اگر دستگاه شما تمام مدت ۲۴ ساعت برای تامین گرمایش یا سرمایش شما کار کند، ناچار هستید که هزینه بالایی را برای انرژی خرج کنید. در صورتی که نسبت به این کار تمایل نداشته باشید، مجبور هستید که دقایقی را با هوای محل سپری کنید.

نصب گران یکی از معایب داکت اسپلیت

در صورتی که منزل خود را کانال کشی نکرده باشید ناچار هستید که برای استفاده از این دستگاه، این کار را انجام دهید. بهرحال تخریب سقف منزل، هزینه سنگینی خواهد داشت.

الزمات نصب داکت اسپلیت

داکت اسپلیت لازم است که به صورت حرفه‌ای در محل نصب شود و برای این کار نصاب لازم است که چیدمان اتاق‌ها و سالن را مدنظر قرار دهد و محل قرارگیری سقف و نحوه داکت‌کشی در آن حائز اهمیت است.

تامین منبع برق سه فاز برای داکت اسپلیت‌های بزرگ لازم و ضروری است و منبع برق سه فاز، انرژی الکتریکی بسیار بیشتری را مصرف خواهد کرد. لحاظ کردن فضای بسیار بزرگ برای نصب داکت اسپلیت لازم و ضروری است و به همین دلیل در برخی منازل و اماکن که با تنگی فضا وجود دارد نمی‌توان از این امکان و مزیت‌ استفاده کرد.

هزینه بالای تعمیر و نگهداری

این دستگاه‌ها مانند سایر لوازم خانگی نیازمند نگهداری و تعمیر کوتاه مدت هستند و هزینه تعمیرات این دستگاه‌ها در مقایسه با سایر دستگاه‌های تاسیساتی گران‌تر است. قطعات دستگاه داکت اسپلیت بسیار‌گران هستند و در صورتی که قطعه‌ای خراب شود، لازم است که در مدت زمان کوتاهی قطعه را تعمیر یا تعویض کنید.

 

نتیجه گیری

داکت اسپلیت یکی از دستگاه‌های تاسیساتی است که مزایا و معایبی دارد. سرمایش و گرمایش دائمی، ارزش افزوده برای محل، عملکرد آرام از مزیت‌ها و هزینه بالای نصب، نگهداری، تعمیر و تعویض، تخریب سقف و کانال کشی، مصرف بالای انرژی، نصب فن در پشت بام و سوراخ‌کاری کانال از معایب آن به شمار می‌رود.