مقایسه داکت اسپلیت با چیلر

مقایسه داکت اسپلیت با چیلر

۳۱ تیر ۱۳۹۵

دو دستگاه داکت اسپلیت و چیلر نسبت به هم تفاوت هایی دارند. چیلر به دو نوع آب خنک و هوا خنک تقسیم بندی می شود.

مقدمه

داکت اسپلیت از جهاتی نسبت به چیلر تفاوت هایی دارد. با آگاهی نسبت به تفاوت های این دو دستگاه بهتر می توانید، دستگاه متناسب با شرایط محیطی خود را انتخاب کرده و خریداری کنید. همچنین مهندسین و مشاورین فروشگاه اورینت به شما کمک می کنند تا بتوانید خرید مقرون به صرفه را رقم بزنید.

نصب داکت اسپلیت روی سقف

نصب داکت اسپلیت روی سقف

چیلر

چیلرها یکی از شناخته شده ترین دستگاه‌ها برای از بین بردن هوای سرد هستند. چیلرها به دو گروه دستگاهی آب خنک یا هوا خنک تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام از درایوها، سنسورها و مدارهای الکترونیک تشکیل شده اند. چیلر در اطراف ساختمان پمپ می شود تا هوای محل خنک باقی بماند.

از چیلرها در ساختمان های بزرگ تجاری و نیروگاه ها استفاده می شود. این دستگاه ها می‌توانند هوای خنک بیشتری را ایجاد کنند که در نیروگاه‌ها و مراکز صنعتی بزرگ به شدت لازم است و این چنین هوای خنکی می‌تواند به تداوم ادامه کار دستگاه‌های صنعتی کمک کند.

نصب داکت اسپلیت روی دیوار

نصب داکت اسپلیت روی دیوار

چیلرهای آب خنک

این نوع چیلرها در طبقه زیرین ساختمان، یا پایین ترین طبقه ساختمان قرار می‌گیرد. در این وضعیت، برج خنک کننده‌ای هم لازم است تا هوای محل، خنک شود. هوای خنک این نوع چیلرها به سمت یونیت های داخلی هدایت شده و از طریق این یونیت‌ها، هوای سرد به داخل ساختمان راه می‌یابد. بدین ترتیب هوای گرم محل از بین می‌رود. گرمای هوا در داخل حلقه دستگاه جمع می‌شود.

این حلقه به طرف چیلر حرکت کرده و بعد از تماس با اواپراتور، گرما از طرق حلقه مبرد به کندانسور منتقل می‌شود. کندانسور، گرما را جذب کرده و از طریق حلقه بین کندانسور و برج خنک کننده جریان می‌یابد. آب کندانسور از طریق برج خنک کننده ، گرمای محیط را از بین می‌برد. فن برج خنک کننده گرمای محیط را گرفته و آن را به جو منتقل شده و آب، کندانسور چیلر را خنک می‌کند.

از چیلر آب خنک در ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود تا ظرفیت خنک کنندگی بیشتر باشد. البته برای خنک کردن این چنین ساختمان‌هایی به طور معمول از ۲ یا ۳ برج خنک کننده استفاده خواهد شد تا میزان هوای خنک بیشتر باشد.

یونیت های داخلی و خارجی داکت اسپلیت

یونیت های داخلی و خارجی داکت اسپلیت

چیلرهای هوا خنک

این نوع چیلرها در سقف ساختمان یا در اطراف آن قرار می‌گیرند. این نوع چیلرها، آب را خنک کرده و از طریق یونیت‌های داخلی به داخل ساختمان وارد می‌کند. فن کویل و سایر دستگاه‌ها به وارد شدن هوای خنک کمک می‌کنند تا در نهایت، هوای داخل ساختمان خنک شود. هوا در اطراف ساختمان گردش کرده و از طریق دستگاه‌های فن‌کویل و هوا خنک کننده‌ها خارج می‌شود.

اواپراتور، گرمای ناخواسته را به کندانسور چیلر منتقل می‌کند. بین اواپراتور و کندانسور، مبردی قرار دارد که هوای خنک را وارد ساختمان کرده و هوای گرم را می گیرد. مهم‌ترین تفاوت این نوع چیلرها این است که با هوا کار می کنند. هوای متراکم شده کندانسور، گرمای ساختمان را از بین می‌برد. در ساختمان‌های متوسط تا بزرگ از این نوع چیلرها استفاده می‌شود و به طور معمول در خارج از ساختمان قرار می گیرند.

توزیع هوا در همه اتاق ها با داکت اسپلیت

توزیع هوا در همه اتاق ها با داکت اسپلیت

مقایسه چیلرها و داکت اسپلیت

دستگاه‌های داکت اسپلیت و چیلر‌، ساختار مشابهی دارند و هدف هر دو دستگاه هم بهم بسیار شبیه است. در هر دو دستگاه از فن استفاده شده تا هوای خنک را به داخل ساختمان وارد کنند. این دستگاه‌ها اکثر در پشت بام قرار دارند و مناسب فروشگاه‌ها و واحدهای تجاری کوچک هستند. می‌توانید آن‌ها را مستقل و جدا از سایر دستگاه‌های تاسیساتی خریداری کنید. البته ایجاد کانال برای استفاده از آن‌ها لازم و ضروری است. شما می‌توانید با این دستگاه، سرمایش و گرمایش محل خود را تامین کنید. البته نظافت و تمیزی داخل کانال و فن دستگاه لازم و ضروری است و قسمت تبرید در پشت دستگاه بوده یا از بغل به آن متصل می‌شود.

فن داکت اسپلیت‌، هوای تازه را مکیده و از طریق میراگر عبور می‌کند. فیلترهای تعبیه در داخل دستگاه، گرد و غبار هوا را تصفیه کرده و در نهایت هوای خنک تمیزی را به داخل اتاق‌ها وارد می‌کنند. داکت اسپلیت به صورت تک یا دو کانال طراحی و تولید می‌شود و شما می‌توانید از طریق کانال دیگری، از هوای گرم استفاده کرده و هوای گرم در داخل ساختمان گردش خواهد کرد.
انتخاب مناسب اندازه دستگاه داکت اسپلیت

در صورتی که اندازه داکت اسپلیت را مناسب مساحت محیط خود انتخاب نکنید در این صورت محیط شما خیلی زود خنک نخواهد شد ودر صورتی که نسبت به محیط شما کوچک باشد، رطوبت محل همچنان باقی خواهد ماند.

انتشار هوای خنک با داکت اسپلیت در داخل اتاق

انتشار هوای خنک با داکت اسپلیت در داخل اتاق

نگهداری چیلر و داکت اسپلیت

نگهداری هر دو دستگاه بسیار مهم است و در صورتی که هر دو دستگاه را خیلی خوب نگهداری کنید در این صورت می توانید متناسب با فصل، از آن ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. توصیه می کنیم که فیلر دستگاه داکت اسپلیت را هر دوره های زمانی مشخصی تعویض کنید تا دستگاه شما بتواند کار کند.

مزایای چیلر

• هزینه پایین : زمانی که در محل خود دستگاه چیلر را نصب کرده باشید این چنین دستگاهی می‌تواند کل مساحت محل شما را خنک کند و لازم نیست که برای هر اتاق، دستگاه جداگانه‌ای را نصب کنید.

• حفظ زیبایی محل‌: این چنین دستگاه‌هایی در خارج از ساختمان و محل شما نصب می‌شوند و به همین دلیل، زیبایی محل شما حفظ شده است.
معایب چیلر

• کیفیت هوای داخلی : هوایی که به داخل محل شما منتقل می شود ممکن است که گرد و غبار داشته باشد و به همین دلیل لازم است که به کیفیت هوا توجه کنید تا به آلرژی و سایر حساسیت‌های تنفسی دچار نشوید.

• هوای مختلف : از آن جایی که شما با چیلر محل خود را خنک می کنید به همین دلیل ممکن است اتاقی بیش از اندازه سرد شده و هوای اتاق دیگری بدین گونه نباشد.

• هزینه های نصب و نگهداری دستگاه : از آن جایی که هوای خنک از طریق مجراهایی وارد اتاق می‌شود ممکن است که مقداری از آن ضایع شده و تلف شود و به همین دلیل بهتر است که محل اتاق‌ها را عایق کاری کنید تا از وقوع این چنین امری پیشگیری کنید.

یکسان سازی هوای خنک به همه اتاق ها با داکت اسپلیت

یکسان سازی هوای خنک به همه اتاق ها با داکت اسپلیت

مزایای داکت اسپلیت

این دستگاه از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده و در واقع هوای خارج از بیرون به داخل ساختمان آورده می‌شود و در نهایت هوای داخل تهویه و تعویض می‌شود. هر دو دستگاه بدون کانال کار می‌کنند و هوای خارج وارد محل شده و هوای گرم از محل خارج می شود. هوای خارج وارد اتاق‌ها شده و محل را خنک می‌کند.

• یونیت داخلی : از اواپراتور و دمنده تشکیل شده که هوای سرد را وارد اتاق کرده و هوای گرم محل را به بیرون منتقل می کند.

• یونیت خارجی : همان کندانسور است که گرمای محل را به بیرون منتقل می‌کند.

• مجرا : هر دو دستگاه را به هم متصل می کند و کمک می کند که هر دو دستگاه باهم کار کنند‌.

نصب داکت اسپلیت بی کانال

نصب این دستگاه‌ها در سریع ترین زمان ممکن به انجام می‌رسد و یونیت داخلی وخارجی با خط مبردی بهم متصل می‌شوند.

مهم‌ترین نکات برای نصب داکت اسپلیت بی کانال

• عدم نیاز به کانال – از آن جایی که به کانال نیازی ندارید می‌توانید در کمترین زمان ممکن آن را در هر قسمت از منزل یا محل کار خود نصب کنید. این قضیه در اماکن تاریخی که نیاز به حفظ و نگهداری و بازدید مردم به عنوان موزه و اثر تاریخی‌، نقش تعیین کننده‌ای دارد.

• تعیین مکان خاصی برای یونیت خارجی – این نوع سیستم‌ها با دو یونیت داخلی و خارجی کار می‌کنند و یونیت خارجی لازم است که در خارج از محیط داخلی باشد و بهتر است که به فاصله ۱۵ متر از یونیت داخلی قرار داشته باشد هوا بتواند به راحتی جریان داشته باشد.

• محلی برای نصب یونیت داخلی – لازم است که یونیت داخلی روی دیوار نصب شود. البته مدل‌های سقفی یونیت داخلی هم وجود دارد که شما می‌توانید بنا به سلیقه خود آن‌ها را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

دو دستگاه داکت اسپلیت و چیلر نسبت به هم تفاوت‌هایی دارند. چیلر به دو نوع آب خنک و هوا خنک تقسیم بندی می‌شود و چیلرهای نوع اول برای ساختمان‌های بزرگ استفاده می شود و نوع دوم در نیروگاه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از ظرفیت سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت می‌توان در مساحت‌های کوچکتر استفاده کرد و لازم است که برای هر اتاق، یونیت داخلی را نصب کرد. البته توجه کنید که هوای خنک همه اتاق ها با این دستگاه نسبت به چیلر یکسان نباشد و به دو نوع کانالی و بی کانال تقسیم بندی می‌شود که بازهم همین گروه بندی به دو زیر گروه تک کانال و دو کاناله تقسیم بندی خواهد شد.