داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

۱۳ شهریور ۱۳۹۵

داکت اسپلیت یکی از بهترین دستگاه ها برای تهویه مطبوع است که نسبت به سایر دستگاه های تاسیساتی گرمایشی و سرمایشی برتری دارد.

مقدمه

داکت اسپلیت به دو گروه کانالی و بی کانال تقسیم بندی می شود. در هر صورت شما با این دستگاه می توانید سرمایش و گرمایش منزل یا محل کار خود را به بهترین وجهی تامین کنید.

اسلیم داکت اسپلیت

اسلیم داکت اسپلیت

سیرکوله هوای داخلی توسط داکت اسپلیت

داکت اسپلیت از جهاتی به اسپلیت معمولی شبیه است و در واقع این دستگاه می تواند هوای برگشتی را تغییر داده که از یک طرف به صرفه جویی انرژی هم کمک می کند. از آن جایی که قیمت خرید داکت اسپلیت ثابت نیست بنابراین نگهداری این دستگاه تاسیساتی از خرید مجدد دستگاه جلوگیری کرده و باعث خواهد شد که هوای مطبوعی را در داخل محل خود تجربه کنید.

با مکش هوای داخلی و تغییر و متراکم کردن آن، هوای محل شما مطبوع خواهد شد. قدرت خنک کنندگی این دستگاه مانند کولر گازی بوده و هوای داخلی توسط شکاف های دستگاه مکیده شده و فن کویل نیز در گرم کردن هوا در فصل زمستان نقش تعیین کننده ای دارد.

امکان تعبیه کانال داکت داکت اسپلیت در هر اتاق

امکان تعبیه کانال داکت داکت اسپلیت در هر اتاق

کانال ها در ایجاد هوای مطبوع نقش تعیین کننده ای دارند و داکت اسپلیت به دو نوع معمولی و اینورتر تقسیم بندی می شوند. مدل اینورتر مجهز به سنسوری است که با تغییر میزان جریان برق ورودی، توان کمپرسور و تعداد چرخش را تغییر داده تا در نهایت هوای داخلی را تغییر داده و مطبوع کند.

این دستگاه با سیستم چرخش معکوس کار می کند و دو یونیت داخلی و خارجی بهم متصل هستند و یونیت داخلی در برخی اوقات در زیر سقف شما است. یونیت خارجی را می توان در محلی مناسب خارج از محیط داخلی قرار داد و ماده مبرد با لوله کشی بین دو یونیت جریان داشته و به سرد کردن یا گرم کردن هوا کمک می کند.

یکی از بهترین مزایای داکت اسپلیت کانالی توکار این است که زیبایی محل شما را به بهترین شکل ممکن حفظ می کند و شما می توانید با منطقه بندی محل سکونت یا کار خود به راحتی هوای مطبوعی را تجربه کنید.

حفظ زیبایی محل با داکت اسپلیت توکار

حفظ زیبایی محل با داکت اسپلیت توکار

مفهوم داکت اسپلیت بی کانال

امروزه در بسیاری از شرکت ها و منازل با داکت اسپلیت، سرمایش و گرمایش محل خود را تامین می کنند که از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده که کندانسور در خارج از محل قرار می گیرد و یونیت داخلی به دیوار با سقف نصب شده و با لوله های مسی بهم متصل می شوند و مبرد بین دو دستگاه جابجا می شود. هوا با داکت هایی که به یونیت داخلی متصل هستند تامین شده، برگشت کرده و سیرکوله می شود. با قرار دادن یونیت داخلی در هر اتاق، هوای اتاق ها تامین شده و دوباره همان هوا برگشته ، متراکم شده و دوباره به داخل اتاق ها وارد می شود.

البته برخی داکت اسپلیت بی کانال ساخته می شوند. چنین مشاغل و صاحبان منزل و محل کار دوست ندارند که این چنین دستگاهی توکار شود. شما با فناوری بی کانالی می توانید از چنین امکانی استفاده کنید. در این چنین فناوری، هوای متراکم شده به یونیت داخلی یا خارجی جریان می یابد.

داکت اسپلیت بی کانال از خیلی جهات به داکت اسپلیت کانال دار برتری هایی دارد و شما می توانید بی نیاز از هر دستگاه و تجهیزات جانبی آن را در محیط خود نصب کنید.

نحوه کار داکت اسپلیت بی کانال

این دستگاه ها خیلی ساده کار می کنند. هوا از طریق یونیت خارجی به داخل اتاق وارد می شود. سپس هوا از طریق مجاری به کندانسور منتقل شده و کندانسورهایی حاوی مایع بر هوا تاثیر می گذارند. فن کویل های بر هوا تاثیر گذاشته و مایع را تبخیر می کنند. همین هوا به کمپرسور و کندانسور منتقل شده و دوباره به مایع تبدیل می شود. هوای خنک شده به یونیت داخلی برگشته و در نهایت به داخل اتاق وارد می شود. این جریان چندین سیرکوله می شود تا هوای اتاق، گرم یا سرد شود.

انواع داکت اسپلیت داکتلس

انواع داکت اسپلیت داکتلس

دستگاه های مینی داکت اسپلیت منعطف هستند. شما می توانید این دستگاه ها را در همه اتاق ها نصب کنید. تمامی دستگاه ها به طور مستقل اداره می شوند و به همین دلیل برای واحدهای آپارتمانی و شرکت ها، کاملا مناسب هستند.

کمپرسور، مبرد شیمیایی را از طریق لوله مبرد، به یونیت داخلی پمپاژ می کند. مبرد به گاز تبدیل شده و در نهایت وارد اتاق شده و هوای اتاق را تغییر می دهد و گرمای اتاق در فصل تابستان خارج شده و در فصل زمستان هم هوای سرد از اتاق خارج می شود.

داکت اسپلیت تک و چند منطقه ای

شما می توانید داکت اسپلیت بی کانال را به راحتی پیکربندی کرده و چندین منطقه یا ناحیه را پوشش دهید. شما می توانید با این دستگاه ها، چندین اتاق یا سالن را پوشش دهید. این چنین دستگاه هایی برای خانه های قدیمی که چندین اتاق دارند کاملا مناسب هستند.

داکت اسپلیت تک منطقه ای

در داکت اسپلیت بی کانال می توان یونیت داخلی و خارجی باهم مطابقت داده و در این دستگاه ها می توان مبرد را از طریق یونیت خارجی به یونیت داخلی با مجرای ساده ای منتقل کرد.

داکت اسپلیت چند منطقه ای

کندانسور می تواند در نهایت ، پنج اتاق را پوشش دهد و شما می توانید دستگاه خود را به گونه ای تنظیم و پیکربندی کنید که این کار به سادگی انجام شود. حتی بعد از اتصال یونیت های داخلی به یونیت خارجی می توانید تنظیم کنید که کدام اتاق ها، پوشش داده شده و حتی می توانید حجم هوای مطبوع را نیز تنظیم و تغییر دهید.

داکت اسپلیت روکار

داکت اسپلیت روکار

نکات مهم داکت اسپلیت

داکت اسپلیت بی کانال مانند یک شمشیر دو لبه است. شما با این دستگاه ها می توانید سرمایش و گرمایش محل خود را به راحتی تامین کنید. حتی در صورتی که اتاق یا سالن جدیدی را به محل یا منزل خود اضافه کنید در این صورت نسبت به سرمایش یا گرمایش محل نگرانی نخواهید داشت. شما می توانید با داکت اسپلیت بی کانال به راحتی هوای مطبوع محل خود را به راحتی تامین کنید. داکت اسپلیت بی کانال را می توانید به راحتی و بدون نیاز به کانال نصب کرده و از آن استفاده کنید.

لازم است که در مورد محل یونیت خارجی، دقت به خرج داده و محل آن را به دقت تعیین کنید. شما می توانید یونیت های داخلی را به سبک های مختلف تهیه کنید. این چنین سیستم های به صرفه جویی مصرف انرژی شما کمک کنند. نکته منفی داکت اسپلیت بی کانال این است که مصرف انرژی در آن ها خیلی بالا است و به همین دلیل توصیه می کنیم که زمانی که در اتاق یا سالن حضور ندارید، سیستم را خاموش کنید و با انجام این کار در میزان انرژی مورد استفاده خود صرفه جویی خواهید کرد.

نظافت و تمیزی داکت اسپلیت کانال دار

نظافت و تمیزی کانال داکت اسپلیت موجب خواهد شد تا هوای داخل و خارج به راحتی جریان داشته باشد. توصیه می کنیم که در دوره های معینی، کانال را تمیز کنید تا دستگاه شما بتواند کار کند. می توانید محیطی که در آن زندگی یا کار می کنید را کانال کشی کنید. اگرچه هزینه بر است ولی با انجام این کار می توانید به هوای مطبوع را به تمامی اتاق ها و سالن ها به جریان در آورید.

تابستانی خنک با داکت اسپلیت

شما با داکت اسپلیت می توانید هوای محل خود را خیلی راحت مطبوع کنید، این چنین دستگاهی مناسب مناطق گرم و حاره ای است و زمانی که کمپرسور دستگاه شما از نوع T3 باشد در مدت زمان اندکی هوای محل شما مطبوع خواهد شد.

نکاتی مهم برای خنک نگه داشتن محل با داکت اسپلیت

• تنظیم ترموستات برای این دستگاه مهم است و ترموستات موجب خواهد شد تا بتوانید دمای هوای خارج را با داخل تنظیم کنید.

• فقط کانال اتاق مورد نظر خود را تمیز کنید. بستن کانال سایر اتاق ها و نظافت کانال مورد نظر موجب خواهد شد تا هوای مطبوع بیشتری در اتاق یا سالن مورد نظر داشته باشید.

نتیجه گیری

داکت اسپلیت یکی از بهترین و شناخته شده ترین دستگاه ها برای تهویه مطبوع محل است که از خیلی جهات نسبت به سایر دستگاه های تاسیساتی گرمایشی و سرمایشی برتری دارد و این دستگاه در حفظ زیبایی محل تاثیر به سزایی دارد. در داکت اسپلیت ، هوا را آن قدر سیرکوله می کند تا در نهایت شما هوای مطبوع دلخواه خود را تجربه کنید.